Starbucks wint Gouden Wheel

Starbucks wint Gouden Wheel
Illustratie: Abe Borst

De Gouden Wheel of Retail voor de beste introductie van 2019, de Special Wheel voor meest marktverruimende product en de winnaar in de categorie Warme dranken. De introductie van Starbucks door Nestlé is in alle opzichten een groot succes en een waardevolle toevoeging voor de koffiecategorie. De goede samenwerking met de retail is hier de basis voor een flinke omzetgroei. Nestlé is de grote winnaar in deze editie van de Wheel of Retail.

Nestlé introduceerde met Starbucks voor de Nederlandse retail een compleet assortiment voor verschillende koffiezetsystemen: bonen, gemalen koffie en cups voor Dolce Gusto en Nespresso. Commercieel directeur Marjolijn Niggebrugge: ‘Met deze introductie hebben we het merk en de koffie van Starbucks, die consumenten uit specifieke doelgroepen heel goed kennen, beschikbaar gemaakt voor thuisgebruik. Die doelgroep bestaat over het algemeen uit jongere consumenten, die wat minder hun koffie vanuit traditie en routine drinken, maar meer vanuit verbinding, beloning en beleving.’

In week 14 van 2019 zijn alle verpakkingsformaten en systeemformaten tegelijk op de markt gekomen. Niggebrugge: ‘We hebben ons in de uitvoering van de introductie sterk gefocust op het brengen van de merkbeleving, door te zorgen dat het totale assortiment onder het merk ook in de presentatie sterk naar voren kwam. Het merk is op dat moment al bekend bij de consument. De complete introductie van het volledige assortiment is medebepalend geweest voor het succes. Starbucks heeft direct een eigen plek gekregen, waarbij we voor duidelijke signing in de winkels hebben gezorgd, met kwalitatief hoogwaardige presentaties. De koffiecategorie is altijd vrij routinematig opgezet geweest. Daar wilden we graag wat dynamiek in brengen en een merk als Starbucks leent zich daar goed voor. Je kunt de categorie goed aanduiden vanwege die hoge merkbekendheid, en het prikkelt de shopper omdat er nu assortiment staat dat ze nog niet kenden uit de supermarkt.’

Hoe reageert de retail op het moment dat jullie aankondigen Starbucks naar de winkelvloer te gaan brengen?
‘Ronduit positief. In een markt waarin je ziet dat de consumptie steeds meer opschuift naar buitenshuis, is het natuurlijk mooi wanneer je een sterk buitenshuismerk ook naar de winkelvloer kunt brengen. Samen met onze retailpartners biedt dat een enorme kans. Zo hebben we dat ook vanuit de retailpartners ervaren. Een half jaar voor de introductie, bij start van de samenwerking met Starbucks, hebben we al bedacht dat we Nederland als een van de eerste landen hierbij wilden betrekken, omdat het merk Starbucks hier zo bekend is en de categorie alweer een tijdje stilstond. We zagen direct dat we hiermee enorm veel waarde konden toevoegen. En: zo’n kans krijg je niet vaak, dus wisten we dat de executie van de introductie ook in één keer helemaal perfect zou moeten zijn.’

Lees het hele interview in het gratis Wheel of Retail digimagazine:

Starbucks wint Gouden Wheel