artikel

Led-verlichting sluipt supermarkten binnen

Home

Led-verlichting sluipt supermarkten binnen

EINDHOVEN – Led-verlichting gaat een uitgesproken rol
spelen als sfeerbepaler in de supermarkt. Ook het terugdringen van energie
speelt mee in de populariteit van deze nieuwe lichtbron. Van een echte
baanbrekende groei zal echter geen sprake zijn.

Joost Flanagan, key account manager bij Philips, denkt eerder aan een

sluipende opkomst. Led is een afkorting van Light Emitting Diode en is een

modern verlichtingssysteem. Van een grootschalige toepassing in supermarkten is

nog geen sprake.

Grip krijgen

Elektronicafabrikant Philips wil wel dolgraag in samenwerking met de handel

meer grip krijgen op de voor- en nadelen van deze nieuwe techniek. Dat

led-verlichting veel voordelen kent, staat overduidelijk vast, meldt Joost

Flanagan, die vanuit Philips de contacten onderhoudt met de supermarktklanten

van de lichtleverancier. Hij somt op: ‘De nieuwe techniek staat garant voor een

betere aanlichting van de producten, het energieverbruik neemt met 35 procent af

en de led-verlichting gaat bovendien langer mee dan een tl-buis.’

Lichtopbrengst

‘De lichtopbrengst is dankzij de Led-verlichting duidelijk beter’, vervolgt

de manager. ‘Bij tl-verlichting ontstaat een wat minder gelijkmatige verlichting

over de verpakkingen die wat verder van de lichtbron zijn afgeplaatst. Dat

probleem is er niet bij led-verlichting.’

Diepvriesmeubels

Met name diepvriesmeubels zijn in Nederland vaak al met led-verlichting

uitgerust. ‘Die laten ten opzichte van tl-armaturen een identiek beeld zien qua

lichtopbrengst’, zegt Flanagan. ‘Nadeel bij de eerste generatie armaturen is

echter dat de verlichtingspunten nog te veel als afzonderlijke lichtbronnen te

zien zijn. De nieuwe generatie led-verlichting is vooral op dit punt duidelijk

verbeterd. Het zag er in eerste instantie nog te veel uit als een

soort kerstboom, maar de nieuwste generatie led-verlichting toont een

duidelijker totaalbeeld.’

Sfeerbepalend

Toch blijft het komende jaren niet bij enkele experimenten. Flanagan

verwacht wel degelijk dat led-verlichting sterk invloed zal krijgen ook als

sfeerbrenger en helpen bij het terug brengen van de energiekosten.

Hij tekent daarbij aan dat verlichting verantwoordelijk is voor negentien

procent van de energierekening. ‘Dat we de led-verlichting als eerste in

diepvriescellen hebben toegepast, is geen toeval. Led-verlichting presteert

optimaal in een koude omgeving. Als de techniek zich verder ontwikkelt, komt de

winkelvloer aan de beurt. Dan krijgen led’s ook een rol om de klantstemming te

beïnvloeden. Wie nu uit zijn auto stapt op de parkeerplaats, heeft toch iets

van: ‘hè, moet ik weer heel die winkel door om m’n boodschappen te doen’. Dat

kan anders. Licht is sterk sfeerbepalend. Daarmee wordt boodschappen doen net zo

leuk als een nieuw bankstel of een nieuwe jurk uitzoeken.’

Energiebeheersing

Het brengen van sfeer zal in eerste instantie echter niet bepalend zijn

voor de keuze van led-verlichting. Beheersbaarheid en het terugdringen van

energiekosten zijn volgens Flanagan nog grotere aanjagers. ‘Bij led’s ten

opzichte van tl-buizen gaan supermarkten terug van 58 naar 36 Watt. Dat is een

belangrijke kostenbesparing’, meent de Philips-manager. ‘Bovendien is het

aanlichten van vers toch nog altijd een kritisch vraagstuk. Warmte en

UV-straling van de bestaande spots kunnen de kwaliteit van vers beïnvloeden,

zeker als het vlees of vleeswaren betreft. Bij led-verlichting is er van

warmteopbrengst en UV geen sprake. Dus hebben supermarkten ook niet met dat

probleem te maken.’

Doorbreken

Wanneer led’s op grote schaal gaan doorbreken, is moeilijk te voorspellen,

vindt Flanagan. Binnen nu en twee of drie jaar is de techniek verbeterd én

bovendien een stuk goedkoper. Dan zal het niet blijven bij een experiment in het

diepvriesvak, maar krijgen we ook led-verlichting op de winkelvloer zelf te

zien, zo voorspelt hij.

Spotjes

‘De verlichting in de winkels wordt voor zeventig procent gerealiseerd door

spotjes, nog slechts dertig procent is afkomstig van tl-verlichting’, legt

Flanagan uit. ‘Tien jaar geleden zag je nog nauwelijks spotjes in supermarkten.

Maar zo lang tl-verlichting stukken goedkoper blijft dan led-verlichting, zullen

tl-buizen absoluut niet verdwijnen.’

Reageer op dit artikel