nieuws

Sligro: aandeel AH gelijk, discount daalt

Formules 4983

Sligro: aandeel AH gelijk, discount daalt

AMSTERDAM – Het marktaandeel van AH is stabiel gebleven op 35,3 procent. De discounters zijn 0,1 procentpunt gedaald in marktaandeel.

Dat zijn de marktaandelen in de Nederlandse supermarktwereld die Sligro vanochtend bekend heeft gemaakt. Sligro baseert zich daarbij op de ‘omzetopgaven van bedrijven en marktdefinities Nielsen en IRI’. De cijfers wijken door de eigen berekeningen van Sligro af van het marktaandeelcijfer dat AH deze week bekendmaakte. AH baseert zich enkel op Nielsen en rapporteert een stijging van 0,1 procentpunt van 35,2 naar 35,3. Opvallend is dus dat beide bedrijven wel vasthouden aan het uiteindelijke marktaandeel van 35,3 voor de marktleider.

Discount daalt

Sligro meldt voor het eigen Emté een daling van het marktaandeel van 2,6 procent naar 2,5 procent, een daling van 0,1 procentpunt. Bij een marktomvang van €37 miljard is 0,1 procentpunt gelijk aan ruim €35 miljoen omzet. Dit is dan ook de omzetdaling waarmee discount volgens de berekeningen van Sligro mee te maken heeft.

Superunie daalt

Uit de cijfers van Sligro blijkt verder een daling van het marktaandeel van Superunie van 0,1 procentpunt 20,9 naar 20,8. Jumbo is de winnaar in de markt (plus 0,1 procentpunt) evenals Plus (plus 0,2 procentpunt naar 6,4).  Zie hieronder de slide met de door Sligro berekende marktaandelen.

Zie ook: Overzicht marktaandelen

Reageer op dit artikel