nieuws

‘Hygiëne vloer laat te wensen over

Formules

‘Hygiëne vloer laat te wensen over

ROTTERDAM – Ondernemer Kees Houtman van CoopCompact in Rotterdam houdt
toegewijd toezicht op de netheid van zijn winkel. Daarmee is hij eerder een
uitzondering dan regel. Projectmanager Dirk Knuttel van veeg- en
schrobmachinefabrikant Hako kent althans ­weinig ondernemers die zo
­fanatiek bezig zijn met het schoonhouden van hun
winkel.


Het valt meteen op bij binnenkomst. De producten liggen er keurig

gespiegeld bij, de winkelvloer glimt als een spiegel. ‘Ik wil de mensen

behandelen op dezelfde manier zoals ik me thuis gedraag. En dat geldt ook voor

de klanten zelf. Die hebben het thuis opgeruimd en netjes en datzelfde beeld

verwachten ze ook in de winkel’, reageert Kees Houtman. ‘Een opgeruimde winkel

en een nette verkoopvloer zijn absoluut een verkoopstimulans. Een rommelige

aanblik kan de klanten ook wegjagen.’

Eén euro per dag

Deze vestiging telt een vvo van circa 400 vierkante meter. Per dag is er

2,5 uur gereserveerd voor het schoonmaken van de winkel. Het leeuwendeel daarbij

wordt besteed aan de versafdelingen, drie kwartier ongeveer is bestemd voor de

winkelvloer. Een schrobmachine van 3500 euro wordt daarbij gebruikt als

schoonmaakhulp. ‘Als je die investering terugrekent, en je houdt ook rekening

met het schoonmaakmiddel dat je gebruikt, dan kost de machine ongeveer één euro

per dag. Dat is eigenlijk helemaal niks om de winkelvloer op orde te houden’,

meent de ondernemer.

Niet meetbaarDirk Knuttel van Hako komt bij tientallen

zelfstandig ondernemers over de vloer. Maar hij heeft specifiek deze vestiging

geselecteerd om er een kijkje te nemen. ‘Natuurlijk is de kwaliteit van het

schoonmaakwerk mede afhankelijk van het materiaal dat het personeel gebruikt.

Maar verder is de inspanning van de medewerkers natuurlijk van groot belang. Dat

is hier dik in orde. Meneer Houtman weet de mensen daartoe optimaal te

motiveren. Het is opvallend dat in veel supermarkten wel wordt gelet op schone

schappen en meubels voor verswaren, maar dat er nauwelijks wordt omgekeken naar

de hygiëne op de winkelvloer zelf.’

Weinig aandacht voor vloerenDe ondernemer is het

roerend eens met die constatering. En daarmee concludeert hij net zo goed dat

het eigenlijk triest is gesteld met de netheid van supermarktvloeren. Dat valt

hem ook op bij supermarktwedstrijden. Juryrapporten spreken daarbij over

aspecten als productpresentatie en totale indruk, maar er wordt geen woord

gerept over de hygiëne van de vloer. ‘Weet je wat het is: het valt niet te

meten’, zegt Houtman. ‘Er wordt door keuringsdiensten wel gelet op plekken waar

vlees of groente wordt verwerkt, maar er wordt niet gekeken naar de vloer. En

dus hebben veel ondernemers daar te weinig aandacht voor.’

MilieuHoutman bekommert zich eigenlijk nauwelijks om

de specifieke eigenschappen van de schoonmaakmiddelen die Hako hem aanbiedt. Dat

wil zeggen: hij wil de winkelvloer schoon hebben. En of dat nu gebeurt met het

ene of andere merk, dat interesseert hem eigenlijk niet. Knuttel: ‘Aandacht voor

het milieu is natuurlijk ook in de schoonmaakbranche een hot issue. Waar ik nu

veel van verwacht is een nieuwe ontwikkeling die het mogelijk maakt om te

schrokken met kalkvrij water. Hierdoor wordt het milieu minimaal belast,

terwijl de vloer toch goed valt schoon te maken.’

Reageer op dit artikel