artikel

Zomerrapport 2012: ranglijst

Formules

Bekijk hier de ranglijst van het Zomerrapport 2012.

Zomerrapport 2012: ranglijst

1 ALBERT HEIJN XL
De XL’s staan ondanks een marginaal lager totaaloordeel toch weer bovenaan in het Zomerrapport. Op prijs scoort de formule iets lager, terwijl de netheid van de winkels een fractioneel hoger cijfer krijgt. De XL’s hebben de pech dat de wachtrijen bij de kassa’s en de informatievoorziening over gezonde voeding weliswaar wel worden berekend, maar niet meetellen in het totaalcijfer. Op deze onderdelen verbetert de keten van 31 winkels namelijk zijn totaalcijfer.

 

2 JUMBO

Jumbo levert na de grote sprong in het vorige rapport – Jumbo verbeterde destijds zijn score van 7,62 naar een 7,85 – weer een deel van de winst in. Waar zit dan het verlies waardoor de gele formule met een score van 7,74 weer onder het niveau van de XL’s zakt? Dat is over bijna de gehele linie, met als negatieve uitschieter de netheid van de winkels, aantrekkelijke aanbiedingen en lage prijzen. Overigens valt het mee met het leed, omdat op deze drie aspecten nog wel beter wordt gescoord dan exact een jaar geleden. ‘Het is wellicht het gewenningseffect van nieuwe Super de Boer-klanten aan het Jumbo-prijsniveau en dat van bestaande klanten aan het beleid om meer week- en dagaanbiedingen in te voeren’, zegt Joop Holla. De vriendelijke medewerkers zijn evenals in de voorgaande rapporten het sterkste punt van Jumbo. Op het onderdeel informatie over gezonde voeding boekt Jumbo significante vooruitgang.

 

3 JAN LINDERS

Brons blijft brons, maar de scores zijn wat minder uitbundig dan afgelopen kerst. Overall levert de zuidelijkste formule van Nederland namelijk bijna twee tienden in. In Limburg hoeven ze echter niet te treuren, want de formule staat op zowel het onderdeel aanbiedingen als de vier serviceaspecten gemiddeld nog altijd binnen de top 5. Na Jumbo is Jan Linders daarmee de beste allroundformule. Op basis van de scores is toch wel duidelijk waar de daling vandaan komt, stelt Holla. ‘Ik heb er met grote letters ‘WINKELVLOER’ bij gezet. Het zit hem in de executie waardoor Jan Linders lager scoort. De netheid van de winkels, de kwaliteit van het vers, de vriendelijkheid van het personeel, de aanwezigheid van personeel en de wachttijden bij de kassa’s: op al deze punten levert Jan Linders enkele tot een half punt in. Dat is fors.’ Jan Linders blijft dus derde, maar was daarmee in de vorige editie nog een absolute topper en is nu de aanvoerder van een lange rij met subtoppers.

 

4 NETTORAMA

Voor de derde keer op rij staat Nettorama in de top 5. Zo lang hield de prijsvechter uit Brabant het nog niet eerder vol in de eregalerij van deze supermarktranglijst. De totaalscore komt bijna exact op hetzelfde niveau uit als zes maanden geleden. Onderhuids zijn er evenmin grote verschuivingen. Het prijsimago is opnieuw verder verbeterd (kon dat dan nog?). Toch is er een puntje van zorg voor het team van Harry Sulmann. De score voor vriendelijkheid van medewerkers daalt voor het tweede rapport op rij significant, waardoor de 7,9 uit de zomer van 2011 nu nog een 7,5 is. Tip van de redactie: roep de 29 filiaalmanagers bij elkaar en spoor ze aan om de medewerkers de klant nog iets vriendelijker tegemoet te laten treden. Als Nettorama daarin slaagt, lonkt het erepodium.

5/6 ALBERT HEIJN

Albert Heijn klimt een plaatsje ten opzichte van de kerst, ondanks de iets lagere waardering voor het prijsniveau. Die daling is niet significant groot, maar toch is er vergeleken met de rapporten uit 2010 sprake van een behoorlijke teruggang. De gepercipieerde prijsafstand tussen Albert Heijn en de rest van de markt is gestegen van 4,2 naar 6,2 procent. Dat vinden ze in Zaandam niet leuk. Beter nieuws is er te melden over alle niet aan prijs gerelateerde onderdelen in het onderzoek. Op alle fronten scoort Albert Heijn een beetje beter dan in het vorige rapport. De stappen voor- en achterwaarts bij Albert Heijn zijn nooit groot in deze rapporten, maar deze editie geeft voldoende stof tot napraten bij de marktleider.

 

5/6 HOOGVLIET

Hoogvliet deelt niet alleen de blauwe huiskleur met Albert Heijn, de scores in het Zomerrapport van dit jaar zijn ook gelijk. Hoogvliet heeft de weg omhoog weer te pakken. Vorig jaar zomer stond Hoogvliet nog gedeeld veertiende en werd op deze plek zelfs gesomberd. Een half jaar later stoomde Hoogvliet op naar de achtste positie en nu is er zelfs de gedeelde vijfde plaats. Het kan verkeren in een jaar tijd. Hoogvliet doet het op alle fronten beter. Op prijzen en acties – die een randvoorwaarde zijn bij Hoogvliet – maar ook in de executie op de winkelvloer ziet de consument die bij Hoogvliet shopt dat er serieuze slagen zijn gemaakt. Dat is een compliment waard.

 

7/8 PLUS

Daar waar Nettorama koning voordeel is, heeft Plus de ambitie om de beste servicesupermarkt van Nederland te zijn. Eind 2012 moet dat doel zijn bereikt. Commercieel directeur Eric Leebeek gaf in een toelichting op het laatste Kerstrapport al aan dat dit doel niet geheel gerealiseerd gaat worden, maar dat Plus wel grote vorderingen maakt. Dat blijkt opnieuw in het Zomerrapport. Plus schuift op de serviceranglijst wederom een plaatsje op en is nu vierde. De medewerkers van Plus behoren tot de vriendelijkste van het land, en ook de versafdelingen en de netheid op de winkelvloer scoren hoog. Plus maakt in dit Zomerrapport op diverse onderdelen een sprongetje voorwaarts. Dat is het geval in vers, aanbiedingen, wachttijden bij de kassa’s en info over gezonde voeding.

 

7/8 DEEN

Deen stond vorig jaar zomer op een mooie tweede plaats en is nu gedeeld zevende. Hoewel de daling in ranking wel doorzet ten opzichte van het Kerstrapport, is de score van de Noord-Hollanders stabiel. Een minnetje is er ten opzichte van het vorige rapport op het onderdeel vriendelijk personeel, maar dit is nog altijd het sterkste punt van Deen. De waardering voor de keuze in het assortiment neemt weer wat toe.

 

9 EMTÉ

Emté is een van de meest stabiele factoren in de Zomer- en Kerstrapporten. Sinds het Kerstrapport van 2009 staat de Sligro-formule achtste, negende of tiende in de lijst. Emté is een stabiele subtopper.  Eigenlijk is die hoge positie best verrassend te noemen, omdat de formule commercieel nog altijd wat stroefjes draait. In Twente gaat het in voormalige Sanders-winkels niet crescendo en de formule is nog altijd maar net winstgevend. Waar mogen ze in Veghel dan trots op zijn? Op het personeel. Dat krijgt een 8,0 van de consument. Zo’n hoge waardering kregen de Emté-medewerkers de laatste jaren niet.

10 DIGROS

Digros is de best scorende formule van Detailresult in deze lijst. Wat valt op? Digros krijgt een hoger oordeel voor de aanbiedingen dan de zusterformules, maar een iets mindere score op lage prijzen. Waarop wint Digros het dan? De Digros-winkels zijn over het algemeen wat netter en het personeel wordt beter beoordeeld.

 

11 DEKAMARKT

Dekamarkt staat evenals Deen en Hoogvliet in de bovenste helft van de lijst, maar heeft net als deze formules geen onderdelen die er echt bovenuit steken. De formule staat namelijk op geen van de zeven meewegende aspecten in de top van de lijst. Zwakke punten heeft Dekamarkt echter evenmin. De verbetering is over de hele linie zichtbaar.

 

12/15 DIRK VAN DEN BROEK

Dirk gaat met uitzondering van de score op out-of-stocks op alle fronten omhoog. Klanten waarderen dus zowel de formule als de executie op de winkelvloer een stuk beter. Dirk scoort ten opzichte van Bas en Digros opvallend goed op keuze in het assortiment.

 

12/15 MCD

MCD is vrij stabiel en boekt vooral vooruitgang op onderdelen die niet meetellen in de totaalscore. De netheid van de winkels verbetert, evenals het prijsimago.

 

12/15 C1000

De eindscore 7,42 betekent voor C1000 de hoogste score sinds het Kerstrapport van 2004. Daarmee is C1000 nog altijd ‘slechts’ een middenmoter. De aanwezigheid van artikelen verbetert, maar dit was dan ook een zwak punt. Het prijsimago van C1000 verbetert eveneens licht. Jumbo koos ervoor om niet met C1000 door te gaan. Dat is gezien de scores van Jumbo en C1000 in deze Zomer- en Kerstrapporten logisch.

 

12/15 POIESZ

Poiesz is twaalfde. De Friezen stonden de laatste edi ties vaak lager, maar wa  n in het verleden altijd een vaste bewoner van de top 5. Poiesz oogst waardering voor vers, maar krijgt kritiek voor de out-of-stocks.

16 SUPERCOOP

Supercoop daalt met dezelfde score toch zeven plaatsen. Het geeft aan hoe dicht het middenveld bij elkaar ligt. Supercoop heeft relatief weinig waarnemingen en wisselt mede daardoor behoorlijk in deelscores. De klant baalt bij Supercoop van de vele out-of-stocks.

 

17 VOMAR

Vomar zet de daling voort, ook hier ondanks een gelijkblijvende score. Het prijsimago staat niet onder druk, de scores op andere onderdelen wel. Gelukkig tellen die niet allemaal mee in de totaalscore.

 

18 LIDL

Lidl heeft eveneens last van onder meer het herstel bij Dirk en co. Bij de discounter gebeurt in de lijst weinig, alleen de waardering voor gezondheidsinfo verbetert.

 

19 BAS VAN DER HEIJDEN

Bas maakt van alle Dirk-formules de grootste sprong voorwaarts. Dat mocht ook wel, want Bas is al enige tijd het broertje dat iets minder goed meekomt op school. Bas is goed in prijs, maar is tevens slordig (netheid winkels). Ook vers krijgt een lager oordeel.

 

20 SPAR

Spar boekt de meeste progressie van alle spelers. Maar liefst 0,31 punt erbij. Alleen de kwaliteit is stabiel, op de rest springt Spar vooruit. Wat Spar bovendien goed zal doen, is dat concurrent Coop lager staat. Spar was heel zwak op prijs, maar dat verbetert fors. Spar heeft het vriendelijkste personeel en bijna de netste winkels van Nederland. Complimenten!

 

21 BONI

Boni is een beetje kleurloos volgens de klant. Op geen enkel onderdeel komt de formule in de buurt van de beste formules in de markt. Nu mag dat ook eigenlijk niet verwacht worden van deze kleine keten, maar toch. Ten opzichte van kerst boekt Boni wel vooruitgang.

 

22 COOP

Coop daalt in dit Zomerrapport. Dat komt onder meer door het magere prijsimago, dat achteruit gaat. Ook op vers en keuze krijgt Coop lagere scores. Van het personeel van Coop wordt de klant wel blij, dat dan weer wel.

 

23 ALDI

Aldi heeft zijn vertrouwde positie weer terug. Het gat met Boni en Coop is opeens wel erg groot, nu Spar een sprong maakt in de lijst. Op prijs en kwaliteit is Aldi een redelijk goed scorende formule, op de andere onderwerpen zijn het veelal zesjes. De klant baalt van de lange wachttijden aan de kassa en ook over de info die gegeven wordt over gezonde voeding.

Reageer op dit artikel