nieuws

Hak Merk van het Jaar 2013

Fabrikanten

Hak Merk van het Jaar 2013

UTRECHT – Hak is uitgeroepen tot Merk van het Jaar 2013. Mona en Pickwick zijn tweede en derde. Mona won ook een onderscheiding als merk dat volgens de consument het ‘meest vernieuwend is’.

Hak heeft de prijs gekregen op basis van uitvoerig consumentenonderzoek door GfK en het Efmi. De A-merken in de Nederlandse supermarkten zijn beoordeeld op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit. De top drie ziet er dit jaar opvallend anders uit dan de jaren ervoor. Reden is dat dit jaar, naast de absoluut hoogste score voor gemeten merkkracht, voor het eerst ook de merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2012 in het onderzoek is meegenomen. In 2012 mocht Douwe Egberts zichzelf Merk van het Jaar noemen, gevolgd door Campina en Verkade op de tweede en derde plaats. De Merk van het Jaar Awards werden vandaag uitgereikt tijdens de Jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in DeFabrique te Utrecht.

 

In totaal zijn er in zeven productcategorieën onderscheidingen uitgereikt:

Alcoholische dranken: Lindeman’s

Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Pickwick

Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: De Ruijter

Kruidenierswaren overig: Koopmans

Zuivel, kaas en geelvetten: Mona

Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Hak

Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Nivea

 

De FNLI Merk van het Jaar Award werd voor het zevende achtereenvolgende jaar uitgereikt door de FNLI, in samenwerking met EFMI Business School, onderzoeksbureau GfK Panel Services Benelux en Foodmagazine om de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking te brengen. De winnaars kregen een bronzen beeldje uitgereikt dat uitdrukking geeft aan het vermogen om een eigen en herkenbaar stempel op de markt te drukken. EFMI en GfK publiceren meer details over het consumentenonderzoek op www.merkvanhetjaar2013.nl.

Reageer op dit artikel