artikel

Finalisten SvhJ 2016: AH XL Ede

Events

Finalisten SvhJ 2016: AH XL Ede

EDE – Geen paniek bij AH XL Ede als tijdens het bezoek van Distrifood de OM (operationeel manager) binnen komt lopen. ‘Hier is het altijd goed’, zegt supermarktmanager Gert van Eden.

Van Eden is een Albert Heijn-veteraan bij wie het blauwe bloed door de aderen stroomt. Op z’n 15e begonnen als vakkenvuller en nu, 45 jaar later, nog altijd actief bij de marktleider. Wanneer hij over een aantal jaren met pensioen gaat, heeft hij er meer dan 50 jaar bij dezelfde werkgever op zitten. Hoewel hij aan zijn pensioen nog niet moet denken. Daarvoor vindt hij het vak veel te leuk. ‘Als ik met vakantie ben geweest, ben ik niet alleen blij om weer te gaan werken, ik kijk er ook naar uit om iedereen weer te zien’, vertelt hij.

Team heeft veel voor elkaar over
Er staat bij de XL in Ede dan ook een goed team, 310 man sterk. Het merendeel is al een aantal jaren bij  elkaar en heeft veel voor elkaar over. ‘Kijk’, zegt Van Eden terwijl hij wijst naar een oudere medewerker die in de winkel loopt te boenen. ‘Dit is een goed voorbeeld. Hij is al een jaar met pensioen, maar omdat een aantal mensen vandaag naar een begrafenis is, komt hij een dagje helpen.’

Sommige werknemers al 40 jaar in dienst
Het aantal oudere werknemers valt sowieso op tijdens een rondgang door de winkel. Van Eden: ‘Sommigen hier werken er al 30 of 40 jaar. Die hebben in dit pand alle formules voorbij zien komen: A&P, C1000, Maxis… Onze groenteboer is 65,5 en moet binnenkort met pensioen. Daar ziet-ie nu al tegenop. En onze Forra is 74, maar komt hier elke week om mensen lekkere dingen te laten proeven.’ Volgens Van Eden is het geheim achter het tevreden houden van werknemers niet zo ingewikkeld. ‘Goede mensen moet je in hun kracht zetten, verantwoordelijkheid geven. Ik kan met een gerust hart op vakantie gaan, de winkel draait gewoon door.’

Kracht van de winkel is dat de basis op orde is
Een winkelwedstrijd als deze is dan ook geen reden om zaken ineens anders aan te gaan pakken, meent de ervaren Van Eden. ‘De kracht van deze winkel is dat de basis in orde is. Van daaruit kunnen we laten zien wat we in huis hebben. Dat zijn hele simpele dingen: geen rijen bij de kassa, geen overcode. Daar draait het om. Iedereen is hier altijd welkom, het is hier altijd goed. Meedoen aan wedstrijden is niet lastig, aangezien het toch om dingen gaat die we elke dag al doen. En met een groot feest in het vooruitzicht is het ook niet moeilijk om medewerkers gek te krijgen.’

Lokaal bier, Veluwse rookworst en een eigen Mona-toetje
AH XL Ede behoorde 2 jaar geleden ook al tot de finalisten van de Supermarkt van het Jaar-verkiezing en was ook al een paar keer op rij de beste AH XL van Nederland. ‘We zijn sinds 2014 en tot minimaal 2018 de beste supermarkt van Gelderland. Daar zijn we heel trots op’, aldus supermarktmanager Van Eden. Hoewel het volgens hem vooral om de basis draait, zal ook Ede in de aanloop naar de finale wat meer uitpakken dan normaal. ‘We wilden het  lokale karakter van de winkel wat meer vertalen. AH vond dat prima en daarom hebben we nu Edenoartje in het assortiment, bier uit Ede in verschillende smaken. Ook hebben we Veluwse rookworst en volgende week krijgen we ons eigen Mona-toetje, speciaal voor ons ontwikkeld.’

Altijd zoeken naar een 9+
Gevraagd naar een verbeterpunt voor de winkel noemt Van Eden de service. Hoewel die al op een hoog niveau ligt, kan het altijd beter. ‘We zoeken constant naar een 9+. Dat  betekent klanten echt waarderen. En niet moeilijk doen als iemand een klacht heeft over iets. Natuurlijk word je dan wel eens belazerd, maar laat dat een keer €50 per week zijn. Waar hebben we het dan over?’

Reageer op dit artikel