nieuws

Forse klappen voor Migros

Buitenland

Forse klappen voor Migros

BERN – Het Zwitserse Migros heeft in 2011 de winst zien dalen met 22,6 procent, terwijl het marktaandeel in food kelderde met 0,6 procentpunt.

Dat maakte de Zwitserse supermarktketen vandaag bekend. De formule heeft het moeilijk door  de prijzenoorlog. In het gevecht met eeuwige rivaal Coop verlaagde Migros in 2011 permanent de prijzen van 6250 artikelen. De gemiddelde prijs van versproducten daalde met 4,4 procent, die van groenten en fruit met 9,8 procent. Migros investeerde bijna €500 miljoen in de prijsverlagingen, wat resulteerde in een prijsniveau dat 3,9 procent lager ligt dan in 2010. Over de afgelopen drie jaar is Migros gemiddeld 8 procent goedkoper geworden.

Topman

Topman Herbert Bollinger noemt de supermarktketen in een reactie een kerngezonde en winstgevende onderneming, ook al beleeft de formule zware tijden. ‘Ondanks grote uitdagingen in de gehele waardeketen is het ons gelukt om met duurzame efficiëntieverbeteringen, innovaties, grootschalige prijsdalingen en consequent kostenmanagement een solide operationeel resultaat te boeken.’

Reageer op dit artikel