nieuws

Groei zelfscan raakt voorraadbeheer AH

Branche & Bedrijf 5132

Groei zelfscan raakt voorraadbeheer AH

ZAANDAM – Albert Heijn-winkels met zelfscan kampen met hogere voorraadverschillen dan AH’s zonder die service. Het voorraadverschil neemt toe wanneer het transactieaandeel zelfscan stijgt.

Die conclusies trekt Albert Heijn zelf in een interne memo die in handen is van Distrifood. De marktleider meldt ook dat het voorraadverschil in 2018 hoger is uitgevallen dan was gebudgeteerd. Albert Heijn had gerekend op een afwijking van 0,76 procent, maar dat werd uiteindelijk 0,83 procent. Voor 2019 verwacht de supermarktketen hogere voorraadverschillen door de versnelde uitrol van zelfscan. ‘Budget voorraadverschillen landelijk 0,05 procent hoger’, zo staat in de memo.

Controles zorgen voor kleinere verschillen

Albert Heijn onderstreept dat ‘controles juist en volledig uitvoeren zorgt voor lagere voorraadverschillen’. De marktleider heeft ook de verwachte voorraadverschillen voor 2019 in de verschillende regio’s in kaart gebracht. Zo voorspelt AH dat het voorraadverschil bij de winkels met zelfscan in het district Amsterdam/Rotterdam/Den Haag/ Utrecht Centrum straks het hoogst is (afwijking 0,99 procent). Bij de groep Groningen/Friesland/Drenthe is het verschil naar verwachting het laagst (0,64 procent).

Klanten maken fouten bij het scannen

Bronnen binnen Albert Heijn bevestigen dat zelfscan zorgt voor hogere voorraadverschillen. ‘Stel dat voor Cup-a-Soup Tomaat geldt ‘twee halen, één betalen’, kan het gebeuren dat klanten denken dat ze een tomatensoep en een pakje erwtensoep mee kunnen nemen en er maar één aan hoeven te slaan. Je ziet de verschillen vooral toenemen rond de Hamsterweken. Albert Heijn zegt dan ook: Let op, dit gebeurt er met je winkel.’

Communicatiemateriaal moet verschillen inperken

Volgens de bronnen probeert AH de voorraadverschillen in te perken door middel van communicatiemateriaal op de winkelvloer. Albert Heijn zegt in een reactie niet te herkennen dat de voorraadverschillen toenemen door een stijging van het transactieaandeel zelfscan.

Al 20 procent transacties bij AH zelfscan

Inmiddels is zelfscan verantwoordelijk voor 20 procent van alle transacties in AH-winkels in Nederland en België, zo werd onlangs duidelijk in een presentatie van de marktleider.  Zelfscan maakt duidelijk een groei door in Nederland. Recent onderzoek van Deloitte laat zien dat inmiddels 60 procent van de consumenten zegt dat hun supermarkt zelfscan heeft.

Lees ook: Test impulsverkoop bij zelfscan in 10 AH’s

Reageer op dit artikel