nieuws

Albert Heijn gebruikt blockchain voor sap

Branche & Bedrijf 1160

Albert Heijn gebruikt blockchain voor sap

ZAANDAM – Klanten van Albert Heijn kunnen straks tot in detail volgen welke route hun fles jus d’orange heeft afgelegd van productie tot in hun winkelwagen. De marktleider gebruikt daarvoor blockchain-technologie.

De supermarktketen wil daarmee tegemoetkomen aan de toegenomen vraag van klanten naar transparantie over producten, om in te schatten hoe ze zijn geproduceerd.

Samenwerking AH en Refresco

Albert Heijn en frisdrankproducent en -bottelaar Refresco brengen een QR-code aan op de verpakking die door klanten met een smartphone kan worden gescand. Die kunnen dan zien waar de sinaasappels zijn geweest vanaf het moment dat ze in Brazilië van de boom zijn gehaald en hoe betrokkenen als telers scoren op onder meer duurzaamheid en voedselveiligheid. Ook krijgen ze gegevens over de plukperiode en de zuurtegraad van het fruit.

Gebruik van blockchain-technologie

Het bedrijf zegt voor het volgen van de route gebruik te maken van blockchain-technologie. De techniek, die bekend is van de bitcoin, kan worden gebruikt voor het vastleggen van gegevens in een databank. Waarom de super kiest voor blockchain en niet voor een gewone databank is niet duidelijk. Het bedrijf wil vaker soortgelijke informatie aanbieden over producten. De blockchain is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM), de expert die met onderzoek, data en technologie volledig en continu inzicht in ketens mogelijk maakt.

‘Transparantie steeds belangrijker’

Marit van Egmond, commercieel directeur Albert Heijn: ‘Dagelijks voorzien wij miljoenen klanten van lekker eten en drinken. Dat is een grote verantwoordelijkheid, waarbij we een actieve bijdrage willen leveren aan de thema’s die om ons heen spelen. We maken onze producten gezonder, werken aan het verminderen van voedselverspilling en kijken hoe we onze impact op het milieu kunnen beperken. Transparantie in de keten wordt steeds belangrijker. Wij kennen alle stappen die onze producten in de keten doorlopen om er zeker van te zijn dat ze geproduceerd worden met respect voor mens, dier en milieu. Die stappen willen we ook aan onze klanten laten zien, open en transparant.’

Reageer op dit artikel