nieuws

Maaltijdbezorger Foodora stopt in Nederland

Branche & Bedrijf 641

BERLIJN – De bezorgdienst voor maaltijden Foodora trekt zich terug uit Nederland. Pogingen om een koper te vinden voor de activiteiten zijn niet geslaagd.

Maaltijdbezorger Foodora stopt in Nederland
Foto: Shutterstock

Foodora is een dochteronderneming van het Duitse Delivery Hero. Kort geleden werd al bekend dat de Nederlandse activiteiten in de etalage werden gezet. Toen leek het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, Takeaway.com, nog een mogelijke koper. Maar blijkbaar is men er niet in geslaagd om tot een transactie te komen. Het personeel van Fooddora is inmiddels ingelicht, terwijl ook de vakbonden zijn ingelicht. Foodora verzorgde de bezorglogistiek voor restaurants in zeven steden. De onderneming richtte zich vooral op het bezorgen van maaltijden van restaurants uit het hogere segment.

Veel concurrentie op de bezorgmarkt

De markt voor het thuisbezorgen van maaltijden groeit weliswaar hard, maar er is ook sprake van veel concurrentie. Veel restaurants hebben hun eigen bezorgers in dienst, terwijl er ook veel lokale onafhankelijke bezorgdiensten actief zijn die voor een aantal partijen werken. Daarnaast zijn er internationale bedrijven als UberEats, Deliveroo en Takeaway-dochter Scoober actief op dezelfde markt. Het bedrijf werd enkele jaren geleden in München opgericht onder de naam Volo en daarna met geld van investeerder Rocket Internet snel uitgebouwd naar andere landen. In mei 2015 ging de dienst in Nederland van start.

Foodora claimde succes op de zakelijke markt

Naar eigen zeggen had de onderneming een netwerk van duizend bezorgers en 750 aangesloten restaurants. Tijdens een evenement meldde Country Manager voor Nederland, Vincent Hosman dat zo’n tweehonderd bedrijven en drieduizend werknemers regelmatig gebruikt maakten van de dienst vanuit de zakelijke markt. In 2017 zou de omzet met bijna duizend procent zijn gegroeid, zo meldde Emerce toen. Het vertrek uit Nederland maakt deel uit van een bredere stap. Moederbedrijf Delivery Hero wil ook de activiteiten in Australië, Frankrijk en Italië verkopen. De onderneming wil zich richten op markten waar het een leidende positie heeft.

Lees ook: Maaltijdbezorger Foodora in de etalage

Reageer op dit artikel