nieuws

CBL laakt plannen nieuwe kliklijn

Branche & Bedrijf 2038

CBL laakt plannen nieuwe kliklijn

DEN HAAG – Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) ziet niets in de plannen van minister Carola Schouten voor een kliklijn waar boeren hun beklag kunnen doen over de prijzen die supermarkten voor hun producten willen betalen.

CBL-directeur Marc Jansen zegt op BNR Nieuwsradio niets te begrijpen van de plannen van minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Die zei dinsdag op Radio 1 dat er een speciaal meldpunt komt waar boeren hun beklag kunnen doen over de (lage) prijzen die supermarkten voor hun producten betalen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM), die gaat toezien op  de ‘verstoorde marktkracht in de keten’ zou bij dit anonieme meldpunt een rol moeten spelen, schrijft NRC.

Geen enkele aanleiding

Volgens de CBL-directeur is er geen enkele aanleiding voor zo’n anoniem meldpunt. ‘Ik hoorde het ook, het heeft me verrast dat er een meldpunt zou moeten komen.’ Hij zegt bij het ministerie om opheldering te hebben gevraagd. ‘We hebben ook geen feiten of gebeurtenissen gezien of gehoord die aanleiding zouden kunnen vormen voor zo’n meldpunt.’ Volgens Jansen is zo’n meldpunt ook overbodig omdat supermarkten niet rechtstreeks zaken doen met boeren. Een supermarkt koopt volgens hem geen koeien of varkens rechtstreeks bij een boer maar onderhandelen met leveranciers die producten leveren. ‘Die leveranciers kopen bij de boer, wij bepalen de prijs niet.’

Wereldmarkt bepaalt prijs

Prijzen die boeren voor hun producten krijgen worden volgens hem internationaal, op de Europese- en wereldmarkt bepaald. De rol van de Nederlandse supermarkten op de prijsvorming is volgens hem marginaal. ‘Tachtig procent van de Nederlandse producten worden geëxporteerd.’ Supermarkten hebben geen enkele invloed op de prijs die boeren krijgen. ‘De prijzen die een melkveehouder krijgt voor zijn melk, wordt bepaald door de zuivelcoöperatie. Niet door supermarkten’, aldus Jansen op BNR.

Meldpunt niet nieuw

Overigens is een meldpunt volgens Jansen niet nieuw. Hij zegt dat er eerder overleg is geweest met het ministerie van Economische zaken, onder meer over de prijzen die boeren krijgen voor hun producten. Dat was in de nasleep van een prijzenoorlog in de supermarktsector. ‘Toen was er ook de mogelijkheid om klachten in te dienen. Daar is toen geen enkele keer gebruik van gemaakt.’

Duurzaamheid lijdt onder lage prijzen

Het interview met Schouten was onderdeel van een onderzoek van Dagblad Trouw onder boeren. Daaruit blijkt dat 80 procent van de boeren graag duurzaam zou willen produceren. Volgen minister Schouten weerhoudt de lage prijs die ze voor hun producten krijgen hen ervan om dit te doen. Volgens de minister zit de boer ‘onderin’ de productieketen en moet opboksen tegen de ‘marktmacht’ van onder meer supermarkten. Het anonieme meldpunt zou daar tegen moeten helpen.

Reageer op dit artikel