nieuws

RvS: AH mag naar Spoorzone Culemborg

Branche & Bedrijf 2512

RvS: AH mag naar Spoorzone Culemborg

CULEMBORG – Het AH-filiaal in het centrum van Culemborg mag verhuizen naar het nieuw te ontwikkelen winkel- en horecagebied Spoorzone bij het station. Bezwaren van onder meer Plus-ondernemer Giel Smits zijn van tafel geveegd.

De Raad van State heeft tot ontzetting van onder meer Plus-ondernemer Smits groen licht gegeven aan het omstreden bestemmingsplan. ‘Procedureel is het in orde. Maar dat is iets anders dan kijken naar het nut en de noodzaak van dit plan’, reageert de ondernemer in het Algemeen Dagblad.

Supermarkt en horeca

Het omstreden plan behelst een opknapbeurt van de westzijde van het station dat nu nog uit verouderde bedrijfsgebouwen bestaat. Er zou een supermarkt van AH moeten komen, aangevuld met horeca, winkeltjes gericht op reizigers en ontspanningsfaciliteiten zoals sport, film en bowling. De daadwerkelijke invulling is nog niet duidelijk.

Kritiek op beleid

Plus-ondernemer Smits, andere supermarkten en winkeliers in de binnenstad van Culemborg zijn kritisch over het beleid van de gemeente. Er zou volgens hen niet nog een winkelcentrum bij moeten komen, maar juist de binnenstad zou nieuw aanzien moeten krijgen. Bovendien zijn twee winkelcentra, Parijsch en Chopinplein uitgebreid en daar loopt het ook niet allemaal van een leien dakje. ‘Er is nog volop leegstand en dit plan voor een vierde winkelcentrum helpt daar niet bij’, aldus Smits in de krant.

Uitgekleed plan

Smits staat niet alleen in zijn kritiek. Raijmond Rison van de Verenigde Ondernemers Culemborg (VOC) vindt dat er niet genoeg is nagedacht over de gevolgen van het plan dat gaandeweg is aangepast. Volgens hem zijn ondertussen publieke voorzieningen geschrapt. Alleen de verhuizing van AH en de bouw van horeca en retail zijn overgebleven.

AH publiekstrekker voor binnenstad

Vooral de verhuizing Albert Heijn is een groot pijnpunt voor de binnenstadondernemers. Ze vrezen dat andere winkels eronder zullen lijden als de publiekstrekker vertrekt. Het station ligt immers een kilometer buiten het centrum. Ze vrezen dat consumenten na hun supermarktboodschappen niet meer verder zullen winkelen in de binnenstad.

Omstreden plan eerder wel afgewezen

De eerste plannen zijn al zeven jaar geleden gemaakt. Een eerder ontwikkeld bestemmingsplan is twee jaar geleden door de RvS afgewezen op basis van procedurele gronden.  De nieuwe versie kreeg nu wel goedkeuring. Wanneer de bouw begint, is nog niet bekend. Dat hangt af van de benodigde omgevingsvergunningen waar ook weer bezwaar tegen kan worden gemaakt.

Reageer op dit artikel