nieuws

‘AH meest duurzame super van Nederland’

Branche & Bedrijf 3364

‘AH meest duurzame super van Nederland’

AMSTERDAM – Albert Heijn is volgens de Nederlandse consument de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Zonnatura is de meest duurzame voedingsmiddelenleverancier.

Dit blijkt uit de Sustainable Brand Index 2017, die dit jaar voor het eerst voor Nederland is gemaakt. In de lijst, met energieleverancier Green Choice op één, zijn 108 bedrijven te vinden. Voor het onderzoek zijn in totaal 36.000 Europese consumenten gevraagd bedrijven te ranken.

AH eerste op ranglijst supermarkten

AH –  op plaats 9 overall – is de hoogst genoteerde supermarktketen in de ranglijst. In deze lijst staat Lidl op twee en Jumbo op  drie. In de overallranglijst bekleden ze plaatsen 22 en 23. Plus, dat in GfK onderzoek onder consumenten als meest duurzame supermarkt uit de bus rolt, volgt op plaats vier en staat op plaats 29 overall. Ze worden in de lijst van supermarkten respectievelijk gevolgd door Dirk, Coop, Aldi en Spar.

Ranglijst supermarkten. Bron: Sustainable Brand Index.

Zonnatura meest duurzame fabrikant

Bij de voedingsmiddelenfabrikanten voert Zonnatura de ranglijst aan. FrieslandCampina volgt op plaats twee en Campina op drie. Unilever, dat toch wordt geroemd om zijn duurzaamheidsinspanningen, staat slechts op plaats 8 in de lijst van voedingsmiddelenfabrikanten en op plaats 24 in de overallranglijst.

Duurzaamheid heeft invloed op aankoop

Van de Nederlanders zegt 38 procent dat de duurzaamheid van een product invloed heeft op hun koopbeslissing. Dat is meer dan in de andere Europese landen die zijn onderzocht. Van de Zweedse en Deense consumenten zegt 33 procent dat duurzaamheid hun koopbeslissing beïnvloedt. Bij de Finnen en Noren is  dat respectievelijk 32 en 25 procent.

Meer betalen

Weliswaar zegt 38 procent van de Nederlanders dat de duurzaamheid van producten meeweegt bij hun koopbeslissing, maar dat betekent niet perse dat ze bereid zijn daar meer voor te betalen. 26 procent zegt bereid te zijn een 10 procent hogere prijs voor een duurzamer product neer te willen leggen. 15 procent is zegt een 25 procent hogere prijs neer te willen tellen. Dit is lager dan in de andere onderzochte landen. De Zweden zijn koploper, 41 procent wil 10 procent meer betalen en 20 procent is bereid een kwart meer neer te leggen voor een duurzamer product.

Reageer op dit artikel