nieuws

Gouden Windei voor sapje Healthy People

Branche & Bedrijf 1876

Gouden Windei voor sapje Healthy People
Screenshot website Healthy People.

AMSTERDAM – Het sapje Healthy People Blauwe bosbes en framboos is gekozen tot het ‘Gouden Windei’, het meest misleidende product van 2016.

Volgens actiegroep Foodwatch bestaat de drank vooral uit goedkope appel- en druivensap en bevat het slechts 12 procent bosbes en 1 procent framboos, in tegenspraak tot wat de naam van het product zou suggereren.

36 procent stemde op Healthy People

Van de 24.000 mensen die aan de publieksverkiezing van het Gouden Windei hebben meegedaan, stemde 36 procent voor Healthy People. Foodwatch maakte de uitslag maandag bekend in het programma Radar van AVROTROS. Het sapje is helemaal niet zo ‘healthy’, aldus Foodwatch. Volgens de voedselwaakhond bevat het drankje meer suikers dan Coca-Cola.

Red Bull werd tweede

Red Bull is met 26 procent van de stemmen tweede geworden in de verkiezing. ‘Dit drankje wordt met stoere sporters als wakeboarders, snowboarders en bikers gepromoot onder de jeugd als sportief drankje, terwijl kinderartsen juist bepleiten het drankje achter een leeftijdslot te krijgen en er extra gezondheidsrisico’s zijn bij gebruik tijdens het sporten’, aldus Foodwatch. De Griekse stijl drinkyoghurt van Optimel met de smaak honing/ walnoot werd derde. Volgens Foodwatch bevat het drankje geen van de drie gesuggereerde ingrediënten: Griekse yoghurt, honing en walnoot.

Vorig jaar won AH

Voor de verkiezing van het meest misleidende product waren er zeven genomineerden. Vorig jaar kregen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn de meeste stemmen.

Distrifood is nu ook actief op Facebook. Like ons en blijf op de hoogte. >>>

Reageer op dit artikel