nieuws

Online-omzet groeit harder dan gedacht

Branche & Bedrijf 3442

Online-omzet groeit harder dan gedacht

MAASTRICHT – De onlinefoodomzet groeit veel harder dan gedacht. Al bijna 5 procent van de supermarktomzet wordt via internet verkocht.

Dit blijkt uit het jongste consumentenonderzoek van de branchegroep Food Retail van Deloitte, waarvan de resultaten dinsdag officieel naar buiten worden gebracht tijdens een event van Deloitte in Utrecht.

4,8 procent van de supermarktomzet

Volgens Deloitte is de onlinefoodomzet op dit moment goed voor 4,8 procent van de supermarktomzet. Vorig jaar was dat bijna 3,2 procent en 2 jaar geleden 2,1 procent.

Verdubbeling ten opzichte van 2 jaar geleden

De snelle toename van de onlinefoodomzet heeft diverse oorzaken. Zo neemt het aantal mensen dat online boodschappen doet in hoog tempo toe. Inmiddels koopt 12 procent van de consumenten in Nederland wel eens levensmiddelen online. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2 jaar geleden, toen dat nog maar 6 procent was.

Jumbo heeft hard gewerkt aan onlinestrategie

Die snelle stijging is mede een gevolg van de toegenomen mogelijkheden. Met name Jumbo heeft het afgelopen hard gewerkt aan zijn onlinestrategie. Inmiddels beschikken al ruim 250 Jumbo-winkels over een afhaalpunt en worden er vanuit 70 Jumbo-supers boodschappen thuisbezorgd. Ook andere supermarktketens zijn inmiddels bezig met de uitrol van onlineactiviteiten.

Frequentie neemt toe

Naast de toename van het aantal mensen dat online boodschappen doet, neemt ook de frequentie toe. Op dit moment bestellen consumenten gemiddeld 27,5 keer per jaar boodschappen online. Vorig jaar was dat 21 keer, aldus Hub Verhoef, foodretail adviseur van Deloitte.

Daling gemiddelde onlinebesteding

Tegenover de toename van de frequentie staat wel een daling van de gemiddelde onlinebesteding. In 2014 bedroeg die gemiddelde besteding €75; nu is dat bijna €67 en dat is vrijwel gelijk aan de gemiddelde besteding in 2015. De afname van de  gemiddelde besteding is dus vrijwel tot stilstand gekomen.

Het liefst thuisbezorgd

Van de consumenten die online bestellen, krijgt 70 procent de boodschappen het liefst thuisbezorgd, waarvan 56 procent bij voorkeur in de avonduren. Afhalen geniet bij 18 procent van de respondenten de voorkeur, vooral omdat de boodschappen dan kunnen worden opgehaald op een moment dat het schikt.

Online regelmatig hoppen

Het onderzoek van Deloitte laat nog meer interessante ontwikkelingen zien. Zo blijkt, anders dan verondersteld, dat consumenten ook online regelmatig van de ene naar de ander formule hoppen; ongeveer 15 procent van de onlinekopers doet dat bij verschillende formules. De bereidheid om te betalen voor bezorgen is licht gegroeid. 61 procent is daartoe bereid. Een jaar geleden was dat 58 procent.

Reageer op dit artikel