nieuws

Helft klanten Picnic bestelt wekelijks

Branche & Bedrijf

Helft klanten Picnic bestelt wekelijks

AMERSFOORT- 10 procent van Amersfoort heeft weleens boodschappen bij Picnic besteld. Ruim de helft daarvan is inmiddels wekelijks klant bij de websupermarkt.

Dat zegt mede-oprichter Michiel Muller van Picnic in een interview met Distrifood. Er is zelfs een groep die twee keer per week boodschappen bestelt. ‘Klanten zien Picnic als een volwaardig alternatief voor de supermarkt. Dat is superbelangrijk’, aldus Muller.

Versproducten
Opvallend daarbij is dat het omzetaandeel van versproducten bij Picnic al rond de 50 procent ligt. Daarmee heeft de websupermarkt naar eigen zeggen flinke stappen gemaakt in de eerste plaatsen waar het bedrijf actief is. Het startschot voor Picnic werd op 30 september 2015 gegeven door prins Maurits. Behalve in Amersfoort is Picnic ook actief in Leusden en Soest. Later dit jaar volgt uitbreiding naar andere steden, waarbij Almere, Utrecht en Apeldoorn worden genoemd.

100 runners
Inmiddels zijn er zo’n 100 runners parttime actief voor Picnic. Zij bezorgen de boodschappen thuis bij de klanten. Daarnaast zijn er 40 personal shoppers actief in het distributiecentrum van Picnic in Nijkerk en zitten er nog tussen de 40 en 50 mensen op het hoofdkantoor in Amsterdam. Muller noemt het belangrijkste verschil tussen Picnic en de concurrentie de doelgroep. ‘De concurrentie is afhankelijk van de 5 procent die bereid is te betalen voor bezorging. Wij mikken op de andere 95 procent van de klanten.’

Jumbo
Muller is ook niet overtuigd van recent bekendgemaakte plannen van Jumbo voor het thuisbezorgen van boodschappen. ‘Allereerst moeten groothandel en ondernemers de marge delen, waardoor het moeilijker is er geld mee te verdienen. Bovendien zijn winkels er niet op ingericht. Bij 30 klanten per dag praat je al over 120 kratten in verschillende klimaatzones. Laat staan als ze 100 klanten per dag krijgen. Waar laat je die in de winkel?’, vraagt de oprichter van Picnic zich af.

Kleinere toeleveranciers
In het assortiment zet Picnic ook nieuwe stappen, vooral door de toevoeging van lokaal assortiment van kleinere toeleveranciers die niet voldoende produceren om zaken te doen met de traditionele supermarkten, waaronder kleine bierbrouwers, kaas- en sausmakers. ‘Die kunnen bij ons terecht, ook al produceren ze geen heel grote hoeveelheid. Als een product niet meer voorradig is, verdwijnt het automatisch uit de webwinkel.’ Verkoop van Picnic is vooralsnog niet aan de orde, zo stelt Muller. ‘Verkoop is iets waar we nog helemaal niet aan denken. We willen Picnic zelf groot maken.’

Reageer op dit artikel