nieuws

Consumentenbond wil van het Vinkje af

Branche & Bedrijf

Consumentenbond wil van het Vinkje af

DEN HAAG – Het Vinkje voor een bewuste of gezondere keuze op voedingsmiddelen is verwarrend en moet verdwijnen, zegt de Consumentenbond.

Daarom begint de bond de campagne ‘Weg met het Vinkje’. Duizend consumenten kregen vragen voorgelegd over het Vinkje.

Verschil
Bijna 80 procent weet niet precies wat de Vinkjes betekenen en 85 procent weet niet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. Het Vinkje is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten.

Weinig informatie
Ook geeft het Vinkje volgens de Consumentenbond te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is. Ze lijken daardoor gezonder dan ze in werkelijkheid zijn en dat zet consumenten op het verkeerde been. ‘Producten zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen’, zegt de bond.

Minister
De Consumentenbond twijfelde al bij de introductie in 2012 aan het Vinkje. De bond gaat minister Edith Schippers (Volksgezondheid) vragen de verlenging van het Vinkje per 1 mei tegen te houden.

Voedselkeuzelogo
Het Vinkje-logo (voorheen Ik Kies Bewust) is het voedselkeuzelogo van de Nederlandse stichting Ik Kies Bewust en duidt de gezondere producten aan binnen een productgroep. Het groene Vinkje staat op producten uit de schijf van vijf met minder vet, suiker en/of zout. Deze producten met belangrijke voedingsstoffen zijn de basis voor dagelijkse voeding. Producten die geen deel uitmaken van de schijf van vijf, maar wel minder vet, suiker en/of zout bevatten, dragen het blauwe Vinkje.

 

Reageer op dit artikel