nieuws

Troefmarkt-ondernemer stopt met postpunt

Branche & Bedrijf

Troefmarkt-ondernemer stopt met postpunt

OPIJNEN – Troefmarkt-ondernemer Alwies Berentsen in Opijnen (Gelderland) stopt met zijn servicepunt van PostNL. De ondernemer zegt dat het niet langer rendabel is om het postpunt draaiende te houden.

Dat meldt De Gelderlander. Als reden hiervoor noemt Berentsen de sterk verlaagde tarieven die PostNL betaalt voor het verwerken van pakketjes en brieven en de verkoop van postzegels. Per 1 juli kunnen klanten hiervoor niet meer terecht bij de Troefmarkt in het dorp.

Begrip
Volgens de regionale krant hebben klanten van de Troefmarkt aangegeven begrip te hebben voor de maatregel. Voor hen is het echter wel vervelend: ze moeten voortaan naar Waardenburg voor een postpunt. Berentsen in de krant: ‘Ik heb de indruk dat PostNL van die kleine punten af wil. In grotere plaatsen kunnen ze die tarieven makkelijk doordrukken. Als je het niet doet, is er altijd een schoenmaker of verfzaak die een beetje handel ziet in de aanloop van mensen.’

40 procent
PostNL maakte recent bekend zijn tarieven met gemiddeld 40 procent te verlagen. Branchevereniging VVP (Vereniging van Postale en Bancaire retailers) sprak toen al de vrees uit dat vooral winkeliers die weinig pakketjes kwijt kunnen, de dupe zijn van de maatregel. ‘De wereld verandert en wij moeten meebewegen. We letten daarbij op de kosten’, wordt PostNL geciteerd. Voor het postbedrijf is het efficiënter om bij grote afhaallocaties langs te rijden dan allemaal kleine winkels af te moeten. ‘Voor veel winkeliers zal het niet meer rendabel zijn om hun servicepunt nog operationeel te houden. Het vergt een enorme capaciteit van winkel en personeel, en als dat niet opweegt, voorspel ik dat veel winkels zullen stoppen met hun postpunt’, reageerde Gert Koudijs toen in De Telegraaf.

Reageer op dit artikel