nieuws

Makro snijdt fors in assortiment

Branche & Bedrijf

Makro snijdt fors in assortiment

AMSTERDAM – Makro gaat zijn assortiment halveren en wil zich gaan onderscheiden met food en foodgerelateerde producten. Ook gaat de groothandelaar reorganiseren. Dat kost de komende 3 jaar 600 banen.

Dat laat Kef van Helbergen, directeur van Makro Nederland, weten aan het Financieele Dagblad. Het bedrijf is momenteel bezig met de ontwikkeling van een nieuw winkelconcept waarin niet langer ruimte is voor de 65.000 artikelen die nu in het assortiment zitten, maar nog maar voor 32.000. De operatie gaat Makro zo’n €50 miljoen kosten.

Niet genoeg winst
De 4000 personeelsleden van Makro Nederland hebben dit donderdagochtend te horen gekregen. De zeventien groothandels van Makro in Nederland zijn de laatste jaren steeds slechter gaan presteren. Van Helbergen in het FD: ‘We maken winst, maar niet genoeg.’ Om de resultaten op te krikken gaat Makro de food-kant op. ‘Zo’n enorme wand vol tv’s zul je niet meer bij ons zien’, aldus Van Helbergen. Makro wil het onderscheid maken met producten die gerelateerd zijn aan food, waaronder borden, koffiemachines en bijbehorende bonen.

Basisproducten
Daarnaast zouden basisproducten als wasmiddel, wc-papier en witte t-shirts tot het vaste assortiment moeten gaan behoren. Dat wil Makro aanvullen met seizoensproducten en tijdelijke artikelen, naar eigen zeggen om winkelbezoekers te verrassen. ‘Wij kunnen immers in de hele wereld heel leuk inkopen doen’, aldus Van Helbergen. Het moet ertoe leiden dat zelfstandige ondernemers, op wie Makro zich blijft richten, meer redenen krijgen om naar een Makro te komen. De gebouwen zouden daarom ook een ontmoetingsplek worden waar genetwerkt kan worden en waar ondernemers zelf hun producten kunnen verkopen.

Te groot
‘De gebouwen zijn eigenlijk te groot om alleen producten te verkopen’, zegt Van Helbergen. Daarom wil hij de winkels ook gaan openstellen voor andere activiteiten en ondernemers. ‘Bijvoorbeeld voor een aanbieder van designfietsen, die vierkante meters bij ons kan huren.’ Volgens Van Helbergen heeft Makro al ervaring met de plannen opgedaan in vijf proefwinkels, die al gewerkt hebben met de nieuwe concepten. Het FD meldt tot slot dat Makro voor horecaondernemers een aparte organisatie opzet. Klanten die niet naar de winkel komen, kunnen ook via de website producten bestellen of deze laten bezorgen.

Reageer op dit artikel