nieuws

AH beste mobiele retailer van Nederland

Branche & Bedrijf

AH beste mobiele retailer van Nederland

HAARLEM – Supermarktketen Albert Heijn scoort het best van de top twintig retailers in Nederland voor wat betreft e-commerce via smartphones en tablets.

Dit stelt commercespecialist Episerver  op basis van zijn jaarlijkse onderzoek Mobile Commerce Report 2015. Volgens Episerver laat Albert Heijn met een score van 62 procent een consistente, goede ervaring zien op alle mobiele apparaten. AH wordt gevolgd door Wehkamp.nl, en op drie staat Bol.com. In de lijst zijn geen andere supermarktketens te vinden.

Basis goed
AH scoort vooral goed om de basisfunctionaliteiten, zoals swipe navigatie, zoomfunctionaliteiten en snelheid van laden. Daar komt bij dat verkoop wordt gecombineerd met content als recepten en aanbevelingen. Uit het rapport blijkt dat innovatie heeft geleid tot een consistent klantervaring, waardoor AH op de eerste plaats is geëindigd.

De top 20 ‘mobiele’ retailers:

Ranglijst mobiel retailers

Strategie goed
AH gooit ook hoge ogen als het gaat om een mobiele strategie, de mobiele website en de Android apps. Minder goed presteert AH op de iPad, terwijl Wehkamp.nl juist uitblinkt op de tablets. Bol.com scoort overal ongeveer even hoog, maar over het geheel lager dan de eerste twee retailers. Daarmee staan ze op eenzame hoogte. Alle drie scoren ze ruim twee keer hoger dan de gemiddelde Nederlandse retailer die in deze top 20 is terug te vinden. Nederlandse retailers doen het een stuk slechter dan in andere landen: waar wij gemiddeld 26 procent scoren, liggen de percentages in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten respectievelijk op 57 en 50 procent.

Voldoen aan verwachting klant
Volgens Episerver laat het onderzoek zien dat retailers weleens gestraft zouden kunnen worden als mobiele klantervaringen niet voldoen aan de klantverwachting. Eén op de vijf consumenten vertrekt naar de website van de concurrent als een website niet op tijd laadt. Bijna zestig procent loopt misschien niet naar de concurrent, maar vertrekt toch. De kans dat de aankoop dan wordt afgerond, wordt daardoor aanzienlijk verkleind.

Personaliseren
Klanten worden blij van een mobiele klantervaring die responsive is (38 procent), gebruikerservaringen toont (32 procent) en eenvoudig toegang geeft tot de klantenservice (31 procent). Ook in-store collection service, wensenlijstjes en gepersonaliseerde productaanbevelingen zijn belangrijk voor consumenten. Deze behoeften zijn ruim twee keer zo belangrijk als bijvoorbeeld een integratie met sociale media.

 

Reageer op dit artikel