nieuws

‘Ondernemer moet winkelsluiting niet schuwen

Branche & Bedrijf

‘Ondernemer moet winkelsluiting niet schuwen

ALMERE – Modern ondernemerschap in de detailhandel betekent dat ondernemers er niet voor moeten schuwen om waar nodig een filiaal te sluiten. De crisis, de opkomst van internet en een afvlakkende bevolkingsgroei vereisen een nieuwe mentaliteit voor het runnen van een winkelketen. Dat stelt topman Steven Bakker van de BAS Group, met ruim 200 zaken de grootste elektronicaretailer van Nederland.

‘Ik sluit, verbouw of verplaats elk jaar zeker 60 filialen’, zegt de ondernemer die onlangs Apple-shop iCentre van de ondergang behoedde en ook eigenaar is van de ketens Dixons, Dynabyte en MyCom tegen het ANP. ‘Een winkellocatie kan nu goed zijn, maar over een half jaar niet meer. Het is daarom belangrijk veel gebruik te maken van flexibele arbeidskrachten, zodat je goed op veranderingen kunt inspelen.’

Parttimers

Bakker rekent erop dit jaar nog 20 tot 25 van zijn 206 winkels te sluiten. Bij de Bas Group werken ongeveer 1300 mensen. Door veel gebruik te maken van parttimers hoeft Bakker voor de sluitingen geen grote ontslagronde door te voeren. ‘Zo kun je als ondernemer ook beter rekening houden met pieken en dalen in de winkeldrukte. Op zaterdagmiddag wil je bijvoorbeeld wel acht medewerkers in een winkel hebben staan, maar op woensdagochtend maar één.’

Oude tijdperk

De laatste maanden is voor verschillende winkelketens het doek gevallen. Onder meer Schoenenreus, Free Record Shop en Block gingen failliet. ‘Zij hadden allen niet goed ingespeeld op de nieuwe omstandigheden’, concludeert Bakker. ‘Veel klassieke retailers hebben moeite om deze stap te zetten. Ze denken bijvoorbeeld dat het internet wel weer overwaait. Maar dat is niet zo, het oude tijdperk is voorbij.’

Reageer op dit artikel