nieuws

Afhalen neemt toe, bezorgen neemt af

Branche & Bedrijf

Afhalen neemt toe, bezorgen neemt af

AMSTERDAM – Steeds meer consumenten kiezen voor het afhalen van producten, terwijl de populariteit van het laten bezorgen van producten juist afneemt.

Dat is één van de conclusies van het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends in de supermarktbranche. Zo koos in 2012 vier procent van de consumenten die online bestelde voor het afhalen van hun bestelling en is dit in 2013 gestegen naar negen procent. De populariteit van thuisbezorgen is daarbij iets gedaald van 78 naar 72 procent. ‘Deze verschuiving is te verklaren doordat de consument de boodschappen liever ophaalt wanneer het hem of haar uitkomt. De vrijdag wordt daarbij gezien als dag die het meest geschikt is voor het laten bezorgen of afhalen van bestelde boodschappen. De avond heeft hierbij de voorkeur van 63 procent van de consumenten die online bestelt’, zegt  Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte, in een reactie op het onderzoek.

Besteding

Uit het onderzoek blijkt dat de online bestelservice steeds vaker en door steeds meer consumenten wordt gebruikt. Zeven procent van de consumenten maakt in 2013 gebruik van deze mogelijkheid, terwijl dit in 2012 nog op vijf procent lag. De consumenten die de online bestelservice gebruiken, doen dit gemiddeld een keer per maand, ten opzichte van 0,9 keer per maand vorig jaar. Naast het aantal keer dat online wordt besteld, neemt ook de gemiddelde besteding toe van €97,42 vorig jaar naar €103 dit jaar. Levensmiddelen die de consumenten online willen bestellen, zijn voornamelijk lang houdbare producten als drogisterijartikelen, non-food producten, diepvriesartikelen en dranken.

App

19 procent van de consumenten maakt inmiddels gebruik van een supermarkt-app. Zij zetten de app voornamelijk in voor het bekijken van aanbiedingen, het maken van een boodschappenlijst of voor het vinden van openingstijden. Veertig procent van de consumenten die een supermarkt-app gebruikt, zet deze nu vaker in dan een jaar terug. Ruim een kwart van de respondenten geeft verder aan dat hun supermarkt zelfscanmethodes aanbiedt. Van deze groep maakt 64 procent wel eens gebruik van de mogelijkheid zonder tussenkomst van een kassière af te rekenen; de helft hiervan gebruikt de zelfscankassa altijd. Het onderzoek is gehouden onder meer dan 2.450 consumenten.

Reageer op dit artikel