'Als ondernemer kun je veel toevoegen aan een dorp of gemeenschap'

'Als ondernemer kun je veel toevoegen aan een dorp of gemeenschap'

Onderscheidend vermogen op lokaal gebied wordt steeds belangrijker; de markt verandert in rap tempo, formulekleuren nemen af en de online verkopen juist toe. Daarom ontwikkelt InMarkt loyaliteitsprogramma's die de shopper specifiek naar uw winkel trekken. Programma's om de shopper te verleiden.

Spaarprogramma’s vind je overal, vertelt Darek Koster, sales- en marketing directeur bij InMarkt. “Maar wat voegen deze toé aan een winkel, of zelfs een dorp?”, benadrukt hij. “En vooral; hoe verleiden deze de shopper om terug te komen naar specifiek jouw winkel?”

Hoe leuk een actie ook is”, onderstreept Nick Leppers, lokale marketingspecialist bij InMarkt, "die lokale verdieping kunnen ze vanuit een hoofdkantoor nooit initiëren. De lokale verdieping die nodig is om het verschil te maken; om de aandacht te trekken van klanten en van niet-klanten.”

Van verleiden naar binden

Als zelfstandig supermarktondernemer kun je dan ook veel toevoegen aan een dorp of gemeenschap, benadrukt Koster. “Dat merk je wanneer je een spaaractie aanpast aan het verzorgingsgebied en deze tegelijkertijd koppelt aan een lokaal goed doel. Door een actie lokaal en dichtbij te maken, ga je van verleiden naar binden.” InMarkt zorgt voor deze binding door zich aan merken te verbinden die je normaal niet op de winkelvloer verwacht, vertelt Leppers. “Of beter gezegd; aan prodúcten die je normaal niet op de winkelvloer vindt. Producten die functioneel en leuk zijn en die bovendien passen bij de mensen die jouw winkel bezoeken.”

Mooie HeartBeads-bedels, bijvoorbeeld, vertelt de lokale marketing specialist. “Mooi van kwaliteit, populair bij moeders en dochters en daarom super leuk om samen voor te sparen.” Of Van der Valk-kussens van hotelkwaliteit. “Wie heeft er niet al eens heerlijk op geslapen en hoe relaxt is het als je deze ook thuis op het bed kunt leggen?”

Het gesprek van de dag

Mensen willen ergens over kunnen praten, weet Koster uit ervaring. "Omdat iets opvalt, bijzonder is, persoonlijk aanspreekt..." En dat gesprek breng je op gang door een product dichtbij te brengen en daarmee de verleiding groter te maken, vult hij aan. "Zoals die koppeling aan een goed doel. Oliebollen voor de bewoners van het lokale verzorgingstehuis in december, een sponsorbedrag voor de dorpsgenoten die in juni de Alpe d'Huez gaan beklimmen... Waar het om gaat is dat mensen zich er in kunnen herkennen." Het gesprek wordt bovendien pas echt een lopend vuurtje wanneer je de aandacht trekt, lees: de consument verleidt, met iets ludieks, benadrukt hij.

“Een actie of event waarmee je eveneens de mensen bereikt die elders hun boodschappen doen. Hiermee geef je ze een reden om hun vertrouwde winkel eens in te ruilen voor de jouwe.” Daarom zorgt InMarkt voor zichtbaarheid, vertelt Leppers. "Zowel on- als offline. Door een spaaractie onder de aandacht te brengen via de social media, of door te flyeren in een postcodegebied. Maar ook door zichtbaar te zijn op de winkelvloer met passend POS-materiaal. Zodat je als ondernemer nieuwe en bestaande klanten aantrekt."

De lokale marketingspecialist zorgt vooral door zichtbaarheid door iets te doen wat niemand anders doet, benadrukt Koster. “Kwaliteitsproducten bieden die iets toevoegen aan een huishouden, het ondersteunen van een lokaal event... " Maar ook door gekke acties als hele dorp voorzien van ontbijt, verwijst hij naar een recente actie van een PLUS-ondernemer. “Of hartjesballonnen aan de deuren hangen met een leuke voucher tijdens Valentijn.” Functioneel werkt namelijk altijd, weet de sales- en marketingdirecteur. “Wanneer je functioneel echter koppelt aan lokaal en zichtbaar, maak je de behoefte om te sparen, én om naar jouw winkel (terug) te komen, nog groter en verleid je de klant voor de lange termijn."

Dit artikel is geschreven door Darek Koster, sales- en marketingdirecteur, en  Nick Leppers, lokale marketingspecialist bij InMarkt.