artikel

Coop-man start met nieuw format PUP’s

Branche & Bedrijf

RIJSENHOUT – Onlinebestellingen bij Zalando, Bol.com, C&A, Coolblue, supermarkten en tal van andere bedrijven kunnen binnenkort door heel het land in één keer bij een afhaalpunt naar keuze worden afgehaald.

Coop-man start met nieuw format PUP’s

Om het afhalen van bestellingen bij één pick-up point mogelijk te maken, heeft Coop-ondernemer Johan Dekker een site gelanceerd: UwPickupPoint.nl. Dekker is naast supermarktondernemer ook de man achter Concepts in IT, een IT-bedrijf dat onder meer Cooponline.nl heeft ontwikkeld. De klant bestelt bij verschillende webshops en kiest via UwPickupPoint.nl een afhaalpunt. ‘Met dit format willen we de consument als het ware ontzorgen’, zegt Dekker.

Compleet nieuw
‘We verbreden het bestaande aanbod van pick-up points met iets wat compleet nieuw is. Mensen moeten nu nog voor ieder pakketje naar afhaalpunt A of pick-up point B. Dat is nu voorbij. Consumenten kunnen zo dagelijkse boodschappen en online aankopen in één keer ophalen. Daarbij maken ze gebruik van de bestaande faciliteiten van de ondernemer.’

Snel uitrollen
Supermarktondernemers die hier in stappen kunnen zelf webshops koppelen aan hun afhaalpunt. Coop Dekker in Rijsenhout is afgelopen week begonnen met het concept, net als de Coop in Wijchen. ‘We willen het format snel uitrollen bij veertig tot vijftig supermarktondernemers van verschillende formules. Daarna gaan we echt gas geven. We streven naar een landelijke dekking. Op deze manier kunnen we een vuist maken tegen de grote jongens in de markt van afhaalpunten. In eerste instantie gaan we met name supermarktondernemers aan ons binden, maar het concept is ook 
geschikt voor pompshops, winkelcentra en kantoren. Supermarkten met een servicebalie kunnen op deze manier waarde toevoegen aan de winkel.’

Coop

Dekker doet dit alles buiten Coop om. ‘Dit is een initiatief van mijn 
eigen bedrijf en we gaan het op onze manier uitrollen. Ik heb wat dat 
betreft twee petten op. Ik ben Coop-ondernemer en heb daarnaast een eigen IT-bedrijf.’

Ondernemers kunnen een licentie afnemen voor een jaar. Deze wordt automatisch verlengd, tenzij men opzegt.  Een jaarlicentie kost €795 en het startpakket €150. Dit startpakket bestaat uit de opmaak van een sitebanner, een UwPickupPoint-raambord, een grote sticker voor bij de balie en duizend folders. De eerste vijftig deelnemers betalen €495 (excl. startpakket).

Half uur
Het installeren is volgens Dekker eenvoudig voor de ondernemer. ‘Als je je een half uur druk maakt met gegevens invoeren in je backoffice, kun je aan de slag.’ De Coop-man 
gelooft heilig in een succes. ‘Ik 
geloof echt in de kracht van multichannel en om dit verder te verbreden. We zien veel initiatieven op het gebied van online en het pick-up point is naar mijn mening daarbij de spin in het web. Het draait in de retail steeds meer om het ontzorgen van de klant. Daarnaast zorgt een dergelijk afhaalpunt ook nog eens voor extra traffic in je winkel. En de ondernemer krijgt een aantrekkelijke provisie van de aangesloten webshops, wanneer de consument bij zijn afhaalpunt de bestelling komt ophalen.’ Natuurlijk moet het initiatief extra omzet opleveren, maar dat is volgens Dekker niet het belangrijkste element voor een franchiser. ‘Het gaat om klanten trekken en een trouwere klantenkring opbouwen. Die extra omzet komt dan vanzelf wel.’

Reageer op dit artikel