artikel

Omzet zelfscan naar 70 procent

Branche & Bedrijf

Omzet zelfscan naar 70 procent

DOETINCHEM – Dekamarkt, Dirk van den Broek en Jumbo zijn enthousiast over de mogelijkheden van het zelfscannen. Bij Jumbo loopt het omzetaandeel via zelfscan zelfs op tot 70 procent.

Detailresult-partners Dirk en Deka testen in drie winkels, in Hoofddorp en Beverwijk. Marketingmanager Aldo Breed van Dekamarkt zegt dat de uitkomsten van de proef positief uitpakken. ‘Het wordt goed gebruikt en als klantvriendelijk ervaren. Onder onze klanten zijn al echte zelfscan-fans te vinden. Wel merken we dat we sommige klanten over een drempel moeten helpen om zich aan te melden voor een zelfscanpas. Daarom organiseren we van tijd tot tijd testdagen. Dan kunnen ze het een keer uitproberen zonder dat ze direct hun gegevens moeten achterlaten.’

70 procent

Jumbo test sinds november vorig jaar een zelfscansysteem dat is ontwikkeld door Toshiba. De test in Roermond en Schijndel sloeg direct zo aan dat het aantal handscanners al snel werd uitgebreid. Filiaalmanager Joost van Keulen van de Jumbo in Schijndel is laaiend enthousiast over de nieuwe service. ‘Ongelooflijk veel klanten maken er gebruik van. We zijn nog niet zo heel lang bezig, maar inmiddels gaat al 60 procent van de kassatransacties via zelfscanning. In omzet ligt het percentage met 70 procent zelfs nog hoger. En het mooie is ook dat er geen sprake is van een hogere derving. Sterker nog, dat percentage is gedaald.’

Onpersoonlijk

Storingen hebben ze in Schijndel nauwelijks gehad. ‘ Alleen de eerste dag hebben we even wat problemen met het systeem gehad. Maar die hebben we op de ‘Jumbo-manier’ opgelost. Een gratis bloemetje voor de klanten doet wonderen.’ Het onpersoonlijke karakter van zelfscanning is door Jumbo ondervangen doordat klanten altijd bij een caissière afrekenen. Op die manier houden we de persoonlijke service toch intact en nemen we dat bezwaar weg’, verklaart woordvoerster Lily van de Berg van Jumbo.

Betaalpaal
Zelfscanners bij Dirk en Deka moeten afrekenen bij een betaalpaal. In principe is er genoeg ervaring opgedaan om het uit te rollen, zegt Breed. ‘De prijzen van de apparatuur is aan het dalen, maar desondanks vergt het nog een hoge investering. We gaan daar in een nadere evaluatie nog eens goed naar kijken.’

 

 

Reageer op dit artikel