artikel

Uitrol mobiel betalen zit er niet in

Branche & Bedrijf

Uitrol mobiel betalen zit er niet in

ROTTERDAM – Een nationale uitrol met mobiel betalen zit er de komende jaren niet in. Na de eerste proef, begin vorig jaar bij C1000 Wout van der Wal in Molenaarsgraaf, waren de betrokkenen nog erg enthousiast.

hVerdere ontwikkeling zit echter muurvast. ‘We gaan gewoon lekker door’, reageert directeur Brandon Carpenter van Payter, een bedrijf dat nu ruim een jaar experimenteert met mobiel betalen. In tachtig Rotterdamse winkels kunnen klanten hun aankopen met een mobiele telefoon afrekenen, maar datmoeten er dit jaar fors meer worden.

Rotterdam

Payter is stevig aan het acquireren in Rotterdamen bijna de helft van de aangeschreven winkels heeft belangstelling voor het systeem, rekent Carpenter voor. Eind dit jaarmoet de teller in de havenstad uitkomen op enkele honderden winkels, waaronder ook supermarkten. De rest van Nederland deelt het
Rotterdamse enthousiasme echter nauwelijks. In Amsterdam zijn er 28 winkels waar de klant met een mobieltje kan betalen, maar daar houdt het mee op. ‘We hebben recent een nieuwe technische oplossing bedacht. Daardoor is het voldoende om een communicatiesticker op het bestaandemobieltje
te plakken. Het gebrek aan respons op de nieuwe oplossing heeft me inderdaad wel verbaasd.’

Olievlek
Zelfstandig consultant Bart Schermer was voorheen als woordvoerder van RFID (Radio Frequency Identification) PlatformNederland nauwbetrokken bij de C1000-proef in Molenaarsgraaf. ‘Niemand weet wie als spin in het web de consument gaat bedienen. Worden dat de banken, die de mobieltjes direct willen koppelen aan de rekening van klanten, of worden dat de telecom-opperators, die heer en
meester willen blijven over de SIMkaart in mobiele telefoons? Zelfs Albert Heijn is niet in staat om die discussie open te breken, omdat er allerlei belangenmeespelen.’ Schermer gelooft niet in een olievlekwerking. ‘Mobiel betalen heeft pas echt kans van slagen als ik zowel bij de bakker in Rotterdam als bij de slager in Groningen op deze manier kan afrekenen. Pas dan kan de consument het mobiel betalen integreren in zijn dagelijkse leven.’

Reageer op dit artikel