artikel

Chocolade zonder schuldgevoel

Assortiment

Chocolade zonder schuldgevoel

Eerlijke handel was jarenlang iets voor het alternatieve circuit. Fairtrade-assortiment beperkte
zich tot wereldwinkels en biologische supers. De doorbraak kwam met de komst van Max Have –
laar-producten en artikelen met Utz Kapeh-keurmerk in de supermarkten.

A-merken pikten fairtrade laat op, maar maken nu een inhaalslag. De discussie over foute chocolade heeft de omslag bij cacaoleveranciers en chocoladefabrikanten in een stroomversnelling gebracht. Vorig jaar was Verkade de eerste A-merkfabrikant die op grote schaal is overstapt op fairtrade-cacao en -suiker. Er gaan nu uitsluitend duurzame grondstoffen in de chocolade. Deze keuze heeft een enorme impuls gegeven aan de markt voor eerlijk verhandelde cacao. Vanaf 2009 wordt er wereldwijd tweeduizend ton extra fairtrade-cacao verkocht, een omzetplus van 25 procent. De eerlijke cacao verwerkt de fabrikant jaarlijks in 17 miljoen chocoladeproducten, waaronder chocoladerepen en –letters. De Stichting Max Havelaar zorgt voor de certificering en spreekt van een mijlpaal.

Minimumprijzen

Door de stap van Verkade worden ruim 50.000 boerengezinnen in ontwikkelingslanden geholpen. Ze gaan profiteren van minimumprijzen voor hun producten, een gegarandeerde vaste afname voor hun oogst en krijgen scholing in landbouwmethoden. Door de verwachte inkomensstijging zal ook de noodzaak voor kinderarbeid afnemen. Verkade-chocolade is door deze fairtrade-operatie enkele centen duurder geworden. Toch bleef de afzet op peil.

Reageer op dit artikel