Heinz kondigde eerder aan dat de naam van het product zou worden gewijzigd in Heinz Sandwich Cream. Dit gebeurde na onderzoek van het bedrijf naar de manier waarop consumenten het product gebruiken. Daaruit kwam naar voren dat slechts 14 procent van de ondervraagden de Salad Cream gebruiken als dressing voor salades. Het overgrote deel van de mensen ziet het product vooral als een alternatief voor mayonaise en benut de saus om belegde boterhammen smakelijker te maken.
87 procent consumenten tegen naamswijziging
Na het bekendmaken van het besluit kwam er verrassend veel verzet tegen op onder meer social media. De naam van het product is al 104 jaar hetzelfde en mensen ergerden zich aan de aangekondigde naamswijziging. Daarop liet Kraft Heinz nieuw onderzoek uitvoeren. Daaruit kwam naar voren dat 87 procent van de consumenten voorstander is van het behoud van de oude naam.
Heinz voldoet aan de wil van het volk
'Duizenden hebben hun mening gegeven en suggesties gedaan. Die hebben we allemaal in overweging genomen, maar het werd ons duidelijk dat het Britse publiek Heinz Salad Cream wilde behouden en dat geen enkele andere naam goed genoeg was. We kunnen de wil van het volk niet negeren en Heinz Salad Cream blijft gewoon', zo wordt Joel Hughes, senior brand manager van Heinz geciteerd.