FreshRecruitment
Heineken zet nog meer in op alcoholvrij bier
Heineken stelt zijn duurzaamheidskoers bij. De brouwer gaat vooral meer inzetten op laag alcoholisch bier en alcoholvrij.

Heineken stelt zijn duurzaamheidskoers bij. De brouwer gaat vooral meer inzetten op laag alcoholisch bier en alcoholvrij.

Unilever heeft zijn verantwoorde snackrepenmerk Graze verkocht.

Het plantaardige maaltijdenmerk Lazy Vegan schrapt het woord vegan uit zijn naam.

Upfront dendert dit jaar door naar een omzet van €70 miljoen, maar sportvoeding is voor mede-oprichter Mark de Boer niet meer genoeg. In een nieuwe, eigen, supermarkt introduceert hij bijna 200 verschillende producten onder zijn eigen label. Het moet de voorbode zijn van een groei naar honderden Upfront-supermarkten door het hele land.

Het zijn turbulente tijden voor HappySoaps. Het plasticvrije verzorgingsmerk van Marcel en Marco Koers groeit met horten en stoten uit van webshop tot volwassen organisatie. HappySoaps ging supermarkten in en uit, doekte de fabriek op, sleutelde aan het assortiment en als klap op de vuurpijl stapte medeoprichter Marco uit het broederbedrijf. 'Maar we schrijven nu wel weer zwarte cijfers', zegt Marcel.

Op 24 november maakt Distrifood bekend welke retailers, A-merkfabrikanten en privatelabelfabrikanten zijn genomineerd voor de felbegeerde Industributie-trofeeën. Duidelijk is al dat er flinke verschuivingen zijn in veel categorieën.

Door de deal die Jumbo in juni sloot met Bakker Goedhart krijgt Goedhart-Borgesius nu bijna 70 procent van de markt in handen, blijkt uit berekeningen door de broodsector die Distrifood inzag. Amarant gaat volgens twee ingewijden zijn aanbod bij Albert Heijn uitbreiden, ten koste van Borgesius.

Een journalistiek experiment dat uitgroeide tot een chocolademerk van meer dan €200 miljoen omzet, actief in 60 landen. Maar meer groei is nodig om het bestaansrecht van Tony's Chocolonely als impactbedrijf te onderstrepen, benadrukt ceo Douglas Lamont. 'Als dat niet lukt, krijgen we van de grote chocoladefabrikanten een schouderklopje en zeggen ze: heel leuk wat je doet, maar het is geen business, het is liefdadigheid.'

Bruynzeel, bij het brede publiek bekend van keukens en potloden, schudt sinds november 2023 de schoonmaakmiddelencategorie bij 700 Albert Heijn-winkels op. In het schap met de steriele, witte verpakkingen van HG nemen de opvallende paars-bronzen flessen van Bruynzeel cosmetic homecare nu één of twee HG-meters in. 'Binnen retail zagen we het saaie schoonmaakschap en dachten we: daar kunnen we wat van maken', stelt ceo Alex van Wijk.

Vivera krijgt toch geen boete van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voor het gebruiken van de benaming 'vegetarisch gehakt'.

In het Zuid-Hollandse Schipluiden verrijst de eerste kweekvleesboerderij ter wereld. Het betreft een samenwerking tussen melkveehouder Corné van Leeuwen, RespectFarms en de provincie Zuid-Holland.

Unilever zou opnieuw overwegen om voedingsmerken te verkopen. Het zou onder meer gaan om Marmite en Colman's.

Het is de plicht van de levensmiddelenketen om te zorgen voor betaalbare boodschappen zonder dat dit ten koste gaat van het verdienmodel van ketenpartijen. Dat zegt FNLI-directeur Cees-Jan Adema.

Het in Amsterdam gevestigde inkoopblok Everest, met Picnic als Nederlands lid, strijdt met bierreus AB InBev over prijsverhogingen.

De Europese Commissie (EC) onderzoekt of Red Bull regels heeft geschonden rond de verkoop van zijn producten in Nederlandse supermarkten.

Honderden Nederlandse fabrikanten deden deze week hun best nieuwe klanten binnen te halen en bestaande klanten te overtuigen om meer van hun producten af te nemen. Ze deden dat op de vijfdaagse foodbeurs Anuga in Keulen.

Michel Mersch, sinds april ceo bij Nestlé Benelux, gaat ondernemerschap en het nemen van risico's stimuleren. 'Soms hebben we een gebrek aan ambitie gehad en waren de forecast en voorspelbaarheid belangrijker dan de ambitie. Dat willen we veranderen', stelt hij in een interview met Distrifood. 'We moeten iets meer risico nemen.'

Oma's Soep breidt flink uit in Nederlandse supermarkten, met naast ambachtelijke soepen en maaltijden nu ook koeken, broodsalades en pannenkoeken. Oprichter Max Kranendijk vertelt over de opmars, de meerwaarde ten opzichte van private label en over de overkoepelende missie van zijn bedrijf: eenzaamheid onder ouderen bestrijden.

Rob Schalker begon in 2011 het modemerk A Fish Named Fred met een collectie van acht hemden, twee T-shirts en een trui. Nu telt het portfolio 350 verschillende items die verkocht worden in 30 landen. Niet alleen hemden die je bijna direct herkent, maar inmiddels ook bier, wijn en ice coffee worden voorzien van het kenmerkende mannetje met gitaar en oranje vissenhoofd.

Hak is naar eigen zeggen wél een groot merk, maar geen groot bedrijf. Distrifood spreekt met directeur Nicole Freid over haar bezoek aan de Tweede Kamer, de enorme uitdagingen rond de transities rond biologisch en plantaardige eiwitten, de verhoudingen met supermarkten en hoe het Hak lukt om zich te onderscheiden van private label. 'Niet achter ieder A-merk gaat een multinational schuil.'

FNLI-directeur Cees-Jan Adema vreest dat het pad richting de allerlaagste prijs een 'doodlopende weg' is. Binnen een paar jaar gaan de discussies niet meer over bodemprijzen, maar over leveringszekerheid, voorspelt hij. Ook vindt Adema dat de branche baat heeft bij een marktmeester, een rol die de overheid zou kunnen vervullen.

FreshRecruitment
FreshRecruitment
FreshRecruitment
FreshRecruitment
FreshRecruitment