Code rood of niet, supermarkten blijven paling verkopen
Hoewel diverse instanties en experts adviseren om de palingverkoop te stoppen, blijven Dekamarkt en Spar de vis verkopen. Poiesz en Vomar hullen zich in stilzwijgen.

Hoewel diverse instanties en experts adviseren om de palingverkoop te stoppen, blijven Dekamarkt en Spar de vis verkopen. Poiesz en Vomar hullen zich in stilzwijgen.

Chocolade is in de supermarkt in een jaar tijd gemiddeld 17 procent duurder geworden. Vooral huismerken zijn hard in prijs gestegen. De hogere prijzen leiden tot dalende verkopen, maar niet tot downtrading.

Jumbo schakelt voor zijn huismerkchocolade over op cacao die een leefbaar inkomen voor boeren garandeert.

Ondanks de hoge voedselinflatie blijft rundvlees een populaire keuze voor Nederlandse shoppers. Recente inzichten tonen aan dat er duidelijke kansen zijn voor Iers rundvlees om zijn positie te versterken door in te spelen op waarde, kwaliteit en de behoeftes van de consument.

Vivera krijgt een boete van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voor het gebruiken van de benaming 'vegetarisch gehakt'. Het plantaardigevoedingsmerk is niet van plan om de productnaam aan te passen.

In de FMCG-sector is er altijd de verleiding om de laatste voedselhype te volgen en barst men van de ideeën over hoe de nieuwste trends op het gebied van voeding en gezondheid toegepast kunnen worden. Iers rundvlees is méér dan een hype van 2025. Het is een product van constant hoge kwaliteit, en dat heeft alles te maken met gras.

De komende jaren komt er naar verwachting een overschot aan koffie en cacao, blijkt uit de Agri Commodities Outlook 2026 van Rabobank. Wat betekent dit voor de prijzen van chocoladeproducten en koffie in de supermarkten?

Jumbo verhoogt de prijs van Douwe Egberts-koffie, ook al zijn de DE-schappen nog altijd vrijwel leeg. Veghel rekent nu dezelfde prijs als Albert Heijn. De prijs van Jumbo's koffie ging ook omhoog.

Bickery Food Group en The Hot Drinks Company hebben een meerjarige distributieovereenkomst met exclusieve rechten gesloten met het Italiaanse koffiemerk Bialetti. Het merk, bekend van de Moka Express, krijgt nu brede distributie in Nederland. Voor retailers biedt dit kansen om het koffieschap te vernieuwen en meer beleving te brengen.

In een steekproef met snoepgroenten voor kinderen zijn pesticiden gevonden. Dat meldt Pesticide Action Network Netherlands (PAN-NL). Het gaat onder meer om pesticiden die hormoonverstorend zijn.

Hamburgers, worsten, vleeswaren, melk. Hybride vlees en zuivel is bezig aan een stille opmars. Twee derde van de hamburgers en worsten bij Jumbo is bijvoorbeeld al hybride. Maar, zo luidt het advies, schreeuw het niet van de daken, want dan laten consumenten het misschien juist links liggen. 'Termen als vegan schrikken mensen af.'

Supermarkten hebben de afgelopen vijf jaar de retourstroom van brood bijna gehalveerd.

De NVWA waarschuwt fabrikanten van plantaardige vleesvervangers dat ze de benaming gehakt niet meer mogen gebruiken.

De vleesconsumptie in Nederland is vorig jaar gedaald naar het laagste peil sinds het begin van onderzoek van Wageningen Social & Economic Research. Vooral varkensvlees stond minder vaak op het menu.

Plus en JDE Peet's voeren moeizame onderhandelingen en dat is terug te zien in menig winkel. Intussen introduceert de supermarktketen een nieuw koffiemerk: Caffèretti.

Het assortiment vegan producten in het (online) supermarktkanaal wordt steeds omvangrijker. Zo heeft Picnic het afgelopen jaar alleen al 20 nieuwe varianten toegevoegd. Ketens werken hard aan de doelstellingen van de eiwittransitie en streven er naar in 2030 60 procent van de verkochte eiwitten plantaardig te laten zijn. Producenten verwachten een sterke groei van tofu de komende jaren.

Albert Heijn voegt 20 producten toe aan het Streeckgenoten-assortiment. Daarmee komt het totaal op meer dan 200 sku's.

Jumbo breidt het in de Foodmarkt in Echt gelanceerde non-foodconcept uit naar 47 supermarkten.

Albert Heijn grijpt de eerste verjaardag van het Blue Home-merk aan om uit te breiden. Er worden negen apparaten voor buiten de keuken toegevoegd.

Albert Heijn lanceert nieuwe koffiesmaken, twee koffiezetapparaten en gaat een exclusieve samenwerking aan met A-merken.

De Consumentenbond dook naar aanleiding van veel klachten over prijsstijgingen van rundergehakt in de ontwikkelingen rond dit product en deed tegelijkertijd onderzoek naar plantaardige vervangers.