Dieetvoeding: klein schap, grote klanten

Dieetvoeding: klein schap, grote klanten

Het belang van het dieetschap wordt nogal eens onderschat; de dieetklant is vaak ook een grote (vers)klant. Sinds 2008 levert Damhert Nutrition in Nederland een breed assortiment in natriumarme en gluten-, lactose- en suikervrije producten. Supermarkten worden daarin veelal ontzorgd met full service merchandising.

Damhert Nutrition is leverancier van producten voor dieetvoeding, met een sterke focus op suikervrije, glutenvrije en biologische producten, maar ook lactosevrije, natriumarme, KETO en Vega verse producten zijn belangrijk in het assortiment. Het hoofdkantoor staat in België. Nederland wordt sinds 2008 bediend vanuit Rijssen. Het bedrijf biedt zo’n 350 verschillende producten en exporteert naar zo’n 25 landen, ook buiten Europa.

Commercieel Directeur Gerhard Rensen: ‘Tot onze start in Nederland liep de verkoop van bijvoorbeeld glutenvrije producten voornamelijk via natuurwinkels. Sinds 2008 is de ruimte voor dieetvoeding steeds verder uitgebreid. In België was vooral de vraag naar suikervrij erg groot, in Nederland hebben wij onze positie verdiend met ons ruime aanbod glutenvrij.’

Marcel van Dalen, National Accountmanager: ‘We noemen ons altijd een specialist in gezonde en bewuste voeding. In België zijn we marktleider, in Nederland is het marktleiderschap op sommige segmenten al dichtbij, en op andere zijn we de uitdager in de categorie.’

Wij verzorgen full service merchandising voor bijna alle zelfstandigen onder alle formules”

Ontzorgen

Rensen: ‘We zijn vooral sterk in full service merchandising. Wij verzorgen dat voor bijna alle zelfstandigen onder alle formules, zo’n 90 procent van onze winkels. We leveren een compleet assortiment, brengen behalve producten ook de kennis naar de winkel, en zorgen dat het aanbod steeds up-to-date blijft. Daarin kunnen we heel snel schakelen.’

Van Dalen: ‘Voor filialen maken wij de afspraken op hoofdkantoren. Veranderingen in het assortiment kunnen daar eigenlijk alleen op de mutatiemomenten worden doorgevoerd.’ Bij de grootste supermarkten verzorgt Damhert een dieetschap van zes meter, waar bijna het
volledige assortiment in kan worden gepresenteerd.

Ontwikkelingen in de markt

Rensen: ‘De komst van corona in 2020 heeft de markt voor gezondheidsproducten een stimulans gebracht. Een ongezondere levensstijl hing samen met een lagere overlevingskans bij het toeslaan van het virus. De vraag naar suikervrije artikelen is daarmee toegenomen, maar vergeleken met België ligt de suikerconsumptie hier nog wel een stuk hoger.'

'Daarnaast horen we op de Glutenvrij-beurs van de Nederlandse Coeliakie Vereniging dat steeds vaker ook combinaties van allergieën voorkomen. De vraag naar producten die zowel glutenvrij als lactosevrij of ei-vrij zijn, neemt toe. Die ontwikkelingen vragen om steeds meer innovaties. Als grote leverancier wordt van ons verwacht dat we ook daarop tijdig weten te schakelen.’

Van Dalen: ‘De sterke aandacht voor suikervrije producten komt ook terug in veel andere categorieën in de supermarkt. Die vraag is de laatste jaren explosief gestegen. Suikervrij is voor veel meer consumenten de gezondere optie, niet alleen bij diabetes. Terwijl glutenvrij of lactosevrij voor de gebruikers vaak een echte noodzaak is, waar ze niet buiten kunnen. Daarnaast zien we wel regionale spreiding van de vraag. In gebieden met relatief veel ouderen is de vraag naar suikervrij wat groter, terwijl glutenvrij vooral een noodzakelijk product is onder jongeren.’

Vroeger moest ik er niet aan denken om glutenvrije pasta te eten, nu is dat aanbod veel beter”

Groei in omvang en kwaliteit

Naarmate de markt voor bijvoorbeeld glutenvrije producten is gegroeid, is ook het aanbod gegroeid in omvang, maar ook beter geworden in kwaliteit. Van Dalen: ‘Vroeger moest ik er niet aan denken om glutenvrije pasta te eten, nu is dat veel beter en is er nauwelijks meer onderscheid met de reguliere pasta’s.'

'Dat die vraag ook volwassen begint te worden zie je bijvoorbeeld aan de ontwikkeling dat wij tegenwoordig ook actiemandjes kunnen toevoegen aan het schap. Een aanbieding van bijvoorbeeld suikerarme koekjes met chocoladestukjes erin loopt dan heel goed. Er zijn genoeg consumenten die af en toe hun suikerinname wat willen minderen, of ingaan op aanbiedingen van glutenvrije broodjes met de paasdagen, of onze nieuwe glutenvrije hamburger bun. Actie-aanbiedingen werken daarbij heel goed.’

Kosten

Ondanks de gestage groei heeft de markt voor dieetvoeding het niet makkelijk. Waar het reguliere assortiment al kraakt onder noodgedwongen prijsstijgingen, zijn de kostenstijgingen bij dieetproducten vaak nog veel hoger, juist omdat het om gespecialiseerd assortiment gaat. Een producent van glutenvrij kan niet uitwijken naar andere bestanddelen en kan geen kosten spreiden over ander assortiment. De kosten bij zoetstoffen voor suikervrije producten zijn in een geval zelfs meer dan 300 procent gestegen.

Van Dalen: ‘Dat maakte het afgelopen jaar met de verkoopgesprekken niet makkelijk. Terwijl een coeliakiepatiënt gewoon geen keuze heeft; die kan niet uitwijken naar bijvoorbeeld een huismerkkoekje. Bovendien willen we nooit concessies doen aan kwaliteit.’

Niet saneren

Waar retailers overwegen om assortimenten te saneren wordt het relatief dure dieetschap al gauw genoemd. De omzetten zijn laag, waardoor het dure schap meters zijn. Maar het saneren van dieetproducten is beslist een verkeerde keuze, stelt Van Dalen: ‘Een voorbeeld: we hebben een glutenvrij, natriumarm bouillonblokje. Wie het nodig heeft weet het goed te vinden, maar het staat wel onderaan in de omzetcijfers. Kijk je alleen naar de cijfers, dan gooi je zo’n product eruit. Maar dan vergeet je dat zo’n klant juist bij jou voor 100 euro boodschappen komt doen omdat jij ook dat blokje verkoopt dat hij of zij nodig heeft.’ Rensen: ‘Dieetklanten zijn ook vaak grote vers klanten, juist omdat ze - noodgedwongen - heel veel zelf koken en bakken.’

Toekomst

Het dieetschap heeft zich de afgelopen vijftien jaar ontwikkeld tot een volwassen categorie. Die groei zal in de komende jaren verder doorzetten, verwacht Rensen: ‘Het schap zal steeds ruimer worden. Er komen steeds meer allergenen bij, en ze komen ook in steeds meer verschillende combinaties. Dus de categorie zal verder groeien en je zult daar als leverancier en retailer in mee moeten. Of het ook altijd alle benodigde ruimte krijgt, blijft altijd een strijd.’

Dit artikel is gesponsord door Damhert Nutrition.