Spadel in 2021 op weg naar een duurzaam verdienmodel

Spadel in 2021 op weg naar een duurzaam verdienmodel
Walter van de Ven, Sales Directeur Nederland.

2020 gaat voor Spadel, net als voor vele andere bedrijven, niet de boeken in als het meest succesvolle jaar uit de lange geschiedenis van het familiebedrijf. Toch kijkt de mineraalwaterproducent, dankzij sterke afspraken met haar handelspartners en een hoog servicelevel, met vertrouwen naar 2021. Sales Directeur Nederland, Walter van de Ven: 'als marktleider blijven we ook in uitdagende tijden innoveren om onze producten te verbeteren en onze verpakkingen verder te verduurzamen.'

Afgelopen voorjaar kwam Spadel voor twee grote uitdagingen te staan: out-of-home viel stil en de retail liet een shift zien naar grootverpakkingen. ‘Enerzijds vielen er omzetten weg’, vertelt Van de Ven. ‘Tegelijkertijd veranderde de consumentenbehoefte drastisch en zagen we de verkoop van grootverpakkingen in eerste instantie stijgen, omdat consumenten veel meer thuis zijn. Omdat wij niet volledig afhankelijk zijn van onze business buiten de deur, is de impact van COVID-19 bij ons relatief beperkt.’

Het wederzijds vertrouwen met onze handelspartners is dit jaar vergroot.”

Veel heftiger is de impact bij veel klanten die deze spreiding niet hebben, beseft hij. Daarom probeert de mineraalwaterproducent haar out-of-homeklanten waar mogelijk te ondersteunen. De uitdagingen hebben de relatie met haar handelspartners versterkt, kan de salesdirecteur achteraf zeggen. ‘En het wederzijds vertrouwen vergroot. Je beseft des te meer dat je het samen moet doen en daarom ben je automatisch nog transparanter naar elkaar dan anders. Een mooie verdieping voor de toekomst.’

Innovaties versterken

Op het vlak van introducties stond dit jaar voor Spadel vooral in het teken van het versterken van de innovaties van 2019. Zo voegde de mineraalwaterfabrikant afgelopen voorjaar SPA Touch Of en SPA Reine Subtile samen tot SPA Touch. ‘Onderzoek wijst uit dat consumenten, als het op mineraalwater aankomt, als eerste kijken of ze water willen met of zonder smaak, en daarna pas of ze bruisend willen of niet*’, verklaart Van de Ven.

‘Daarom bundelden we de krachten van beide concepten en presenteren we ze nu als één blok in het schap, zodat er meer herkenbaarheid en keuzegemak voor de shopper is.’ In het doorvertalen van deze ontwikkelingen op de winkelvloer speelt de buitendienst een belangrijke rol.

‘Ook hier heeft de lockdown impact gehad. Maar zodra het weer kon, zijn onze vertegenwoordigers, voorzien van de juiste veiligheidsmaatregelen, de weg weer op gegaan. Hierdoor hebben we onze introducties toch goed kunnen neerzetten.’

Volledig klimaatneutraal

Op het vlak van duurzaamheid was het eveneens een bijzonder jaar voor Spadel, vertelt CSR & Corporate Affairs Officer, Sanna van Doorn. ‘Tien jaar geleden spraken we de ambitie uit in om in 2020 CO2-neutraal te zijn, en dat hebben we gehaald: sinds september zijn al onze merken, waaronder SPA, volledig klimaatneutraal!’

We spreken ambities niet alleen uit, maar doen er alles aan om ze te bereiken.”

Met deze mijlpaal maakt Spadel als marktleider echt een statement, benadrukt ze. ‘We spreken ambities niet alleen uit, maar doen er alles aan om ze te bereiken.’ Verschillende maatregelen hebben bijgedragen aan het behalen van het CO2-neutraal productlabel. ‘Zo zijn er 10.000 zonnepanelen geïnstalleerd, wordt er minder verpakkingsmateriaal gebruikt, en zijn we gestopt met het verkopen in blikjes. Bovendien werken we met lokale leveranciers en verkopen we bijna al onze producten in een gebied tot maximaal 500 kilometer van de bron.’

Omdat er desondanks nog steeds sprake is van een resterende klimaatvoetafdruk, investeert Spadel in projecten waarmee andere landen hun uitstoot kunnen terugdringen. ‘Zo verbeteren we onder meer de kwaliteit van drinkwater in Rwanda. Dit heeft grote betekenis voor het klimaat: omdat de mensen het water niet langer hoeven te koken voor gebruik, sparen we in tien jaar tijd ongeveer drie miljoen bomen en wordt er 400.000 ton CO2 minder uitgestoten.’

Emissievrij

Het uiteindelijke doel is om onze uitstoot volledig naar nul te brengen, vertelt Van Doorn. ‘De komende tien jaar willen we de emissies van CO2 in de keten met nog eens 42 procent terugdringen. De ambitie is om uiteindelijk in 2050 geen eigen emissies meer te veroorzaken.’

Sanna van Doorn, CSR & Corporate Affairs Officer.

Een belangrijke stap hierbij is het verder verminderen van de hoeveelheid verpakkingsmateriaal, legt ze uit. ‘Dat bovendien volledig uit gerecycled materiaal zal bestaan. De invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes, medio volgend jaar, speelt hierbij een grote rol: zo verdwijnen niet alleen drankverpakkingen uit het zwerfafval, maar wordt het ook makkelijker om onze eigen op de markt gebrachte verpakkingen terug te krijgen. Dit is in onze ogen essentieel om de kwaliteit van gerecycled materiaal verder te verbeteren.’

B Corp ambities

Tegelijkertijd wil Spadel haar duurzame ambities nog beter verankeren binnen het bedrijf. ‘Daarom zijn we recent gestart met het proces om B Corp te worden’, vertelt de CSR & Corporate Affairs Officer. ‘Dit is een wereldwijde beweging van bedrijven die de hoogste standaarden nastreven op het vlak van sociale en ecologische prestaties, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie.’

Wanneer je als bedrijf een B Corp-certificaat behaalt, committeer je jezelf ertoe om deze status te handhaven.”

Een enorm proces, benadrukt ze. ‘Zowel om te behalen als om te behouden. Wanneer je als bedrijf een B Corp-certificaat behaalt, committeer je jezelf er namelijk toe om deze status te handhaven. Om de twee jaar wordt er opnieuw een audit uitgevoerd, die bepaalt of je nog aan de voorwaarden voldoet. Het opstarten van dit proces laat zien hoe ambitieus we zijn als het gaat om ons duurzaamheidsbeleid.’

Marktleider in mineraalwaters

‘Als familiebedrijf met een lange geschiedenis kunnen we in zo’n uitdagend jaar als dit terugvallen op onze sterke positie als marktleider in mineraalwaters’, kan Van de Ven concluderen. ‘Tegelijkertijd kan niemand de toekomst voorspellen en blijft het in sommige opzichten gissen wat volgend jaar en de jaren hierna de daadwerkelijke impact van COVID-19 gaat zijn op onze business’.

Toch liggen er met de lancering van nieuwe formaten met minder verpakkingsmateriaal, smaken en producten al veel plannen klaar bij Spadel om ook in 2021 verder te bouwen aan de categorie. ‘Door deze innovaties op het gebied van productontwikkeling en duurzame verpakkingen, blijven we relevant voor de consument én onze handelspartners. Zo werken we samen toe naar een omgeving met verfrissende waters en frisdranken die goed zijn voor zowel de consument als de planeet.’

* Consumentenbeslissingsboom-onderzoek december 2019, Onderzoeksbureau Blauw

Dit artikel is gesponsord door Spadel