nieuws

Aldi verliest positie in vis

Vers 3084

Aldi verliest positie in vis

DONGEN – AH en Lidl hebben hoge fair shares in vis, Aldi heeft wat positie verloren. Waar Lidl vooral sterk is in conserven en diepvries, heeft AH een relatief goede positie in koelverse vis.

Ook sluiten de kopersgroepen van AH wat beter aan op de viscategorie – relatief hoog opgeleid, meer focus op gezondheid – dan veel andere formules. Uitgedrukt in fair shares staat Lidl in totaal vis met 127 op 1, Aldi en AH XL zitten daar met 124 en 121 dicht achter. In schaaldieren heeft AH XL met 155 de hoogste fair share. Lidl staat op 199, AH supermarkten op 115. (Bron: GfK, april 2018)

Verwachtingen niet waargemaakt

Dat blijkt uit een analyse in opdracht van Foodmagazine. De verwachtingen over de groei van de categorie verse vis in de supermarkt van pakweg tien jaar geleden zijn niet waargemaakt, zo blijkt. Het gezonde imago zou de ontwikkeling verder hebben moeten aanjagen. De praktijk blijkt weerbarstig. Verse vis staat nu zelfs onder druk.

Hard discount groeit

Gfk analisten Hendrik-Jan Schouten en Marco van den Berk van GfK zeggen in Foodmagazine dat shoppers vaak zoeken goedkopere vissoorten: ‘Je ziet bijvoorbeeld dat de omzet van diepvrieskoolvis aan het stijgen is. Vissticks blijven in aandeel stabiel. Hard discount groeit in visconserven. Je ziet dus soms downtrading. Tonijn in conserven staat na eerdere groei onder druk. Tonijn van Princess en Lidl, die wat goedkoper zijn, groeien wel. Gerookte makreel doet het heel erg goed: dat is een vis die aan gezondheid wordt gekoppeld. Ook in conserven ontwikkelt makreel zich goed.’

Lees hier het artikel op Foodmagazine

Reageer op dit artikel