nieuws

Haring in super: rans, rans en nog eens rans

Vers 11584

Haring in super: rans, rans en nog eens rans

ROTTERDAM – Supermarkten eindigen ook dit jaar aan de onderkant van de ranglijst in de Haringtest van AD. De supermarkt met het hoogste cijfer krijgt een 3 in de test.

Van de 148 geteste verkooppunten zijn er zeven supermarkt. Vier van deze verkooppunten krijgen een 0 in het rapport. De best scorende winkel is de Jumbo aan de Hadewychplaats in Spijkenisse met het rapportcijfer 3. ‘Speciaal voor u vandaag in de aanbieding: gele haringpasta. Oftewel rans, rans en nog een rans. Vieze plakkers met de kleur van een lijk’, is de omschrijving van de haring bij de beste supermarkt in de test.

Supermarkten leveren wanproducten

De opstellers van het testrapport trekken daarbij een treurige conclusie. ‘Mede door hun prijsstelling zijn de supermarkten de grootste haringverkopers van het land. Treurig dat zij met hun wanproducten ook een smaaknorm neerzet’, zo valt te lezen in de speciale bijlage van het AD van afgelopen zaterdag. Bij de genoemde Jumbo kosten twee haringen €2,69, terwijl de prijs voor de haringen bij speciaalzaken tussen de €1,50 tot boven de €3 ligt.

Topprestatie AH om het zo slecht te doen

Zoals gemeld komt de Jumbo nog het beste uit de test. De Coop Hof van Delft in Delft krijgt een 2 van de jury. ‘Lijkkleur met gele componenten. Rans. Oneetbaar’, is het oordeel. Drie andere supermarkten komen er echter nog veel slechter vanaf. De Albert Heijn aan de Stadsbrink in Wageningen bijvoorbeeld krijgt een nul. ‘Een topprestatie om op de eerste dag van het seizoen zo’n slecht product te leveren’, zo wordt de keurmeester geciteerd. Het algemene oordeel is: ‘Putlucht, papperige, zachte troep.’

Plus zet klanten rotzooi voor

Ook bij Plus Wensveen uit Nieuwerkerk a/d IJssel komt de keurmeester tot een teleurstellende conclusie. ‘Alleen de temperatuur is in orde, voor het overige deugt er niets.’ En de krant vraagt zich in de eindconclusie nog iets af. ‘Het blijft de vraag waarom een bonafide supermarktondernemer zijn naam te grabbel gooit door zijn klanten deze rotzooi voor te zetten.’

Ziekmakende haring bij Emté

Het kan nog slechter. Ook de Emté aan de Krispijnseweg in Dordrecht, ook een nul. ‘Haring meurt de verpakking uit. Kleurvariaties in geel, cyclaam en zwart. Volledig bedorven. En dat twee dagen voor de THT-datum. Ziekmakend.’ Emté krijgt daarbij nog een extra veeg uit de pan. ‘Na de slechte resultaten van vorig jaar beloofde Emté beterschap. Daar lijkt weinig van terechtgekomen. Wat maakt het ook uit? De gemiddelde consument slikt het en klaagt niet.’

Lidl en Aldi scoren ook treurig

De discounters doen het niet beter dan de serviceformules. De Aldi aan de Muldershof in Zevenaar en de de Lidl aan de Spinne 46 krijgen ook allebei het rapportcijfer nul. Laatstgenoemde is zelfs de nummer voorlaatst in de hele test. ‘Norm voor poepbacteriën vele malen overschreden. Met een Hollandse Nieuwe heeft dit helemaal niets te maken. Lidl onwaardig. Arme klanten.’ Ook voor de Aldi weinig goeds. ‘Zuur en zwavel. Graten en smurrie. Verkleuringen van bruin, cyclaam tot bijna zwart. Braakneigingen.’

Reageer op dit artikel