artikel

Lidl introduceert duurzame chocoladereep

Branche & Bedrijf 2351

Lidl introduceert duurzame chocoladereep

AMSTERDAM – Lidl brengt een eigen duurzame chocoladereep op de markt: ‘Way to Go’.

De discounter verkoopt de chocoladereep in de smaken puur, melk, karamel & zeezout en kokos & pecan. Ze zijn vanaf vandaag in alle Lidl-filialen verkrijgbaar.

‘Lidl investeert premie in verschillende projecten’

Lidl koopt de cacao voor de Way to Go-repen rechtstreeks in van de boeren van Fairtrade coöperatie Kuapa Kokoo in Ghana, zo laat de discounter weten in een persbericht. ‘Door een extra premie bovenop de Fairtrade premie aan Kuapa Kokoo te betalen, kunnen boeren werken aan het verhogen van hun inkomen. Met deze premie, de zogeheten’income improvement premie’, wordt geïnvesteerd in verschillende projecten. Zo kunnen boeren ook inkomsten verwerven uit andere activiteiten en hun cacao-opbrengst op duurzame wijze verhogen. Hierdoor worden cacaoboeren minder afhankelijk van de cacao-opbrengst alleen en versterken ze hun positie’, aldus Lidl, dat stelt dat op dit moment alle chocolade bij Lidl al is gecertificeerd met UTZ, Rainforest Alliance of Fairtrade.

Max Havelaar waardeert stap door Lidl

Met de introductie van ‘Way to Go’ wil de supermarktketen laten zien dat ook stappen bovenop certificering mogelijk zijn, door met alle betrokken schakels in de keten nauw samen te werken. ‘De uitdagingen in de cacao zijn nog steeds heel groot. De meerderheid van de cacaoboeren leeft in extreme armoede. We waarderen dan ook deze eerste stap van Lidl om een extra premie te betalen om zodoende toe te werken naar een leefbaar inkomen voor boeren’, stelt Alien Huizing, Supply & Development Manager bij Stichting Max Havelaar.

Continu werken aan verduurzaming producten

Volgens Lidl werkt het bedrijf continu aan verduurzaming van zijn producten ‘om deze toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen.’ Dat doet de discounter naar eigen zeggen met ‘een ruim bio-assortiment, volop keuze in producten met het Beter Leven keurmerk, Rainforest Alliance en Fairtrade bananen. Ook wijst Lidl erop dat de vis MSC of ASC is gecertificeerd. De supermarktketen zegt met deze chocoladereep de volgende stap te nemen.

Reageer op dit artikel