blog

AH.nl van de troon gestoten

Opinie 2255

AH.nl van de troon gestoten
AH.nl bezorgt in een straat in Arnhem

Roland Tabor ziet in onderstaande blog de groei in marktaandeel van Picnic als een serieuze bedreiging voor AH.nl. Bovendien stelt hij dat Jumbo moet kiezen en online wellicht agressiever moet aanpakken om de boot niet te missen.

Opinie

Roland Tabor

is een Retail Analytics-specialist

In de vorige Foodmagazine gingen Nils van Dam (ex-Unilever) en Hans van Tellingen (Strabo) in discussie over de verwachte daling van het aantal supermarkten als gevolg van de groei in online thuisbezorging. Van Dam overdrijft flink met een verwachte sluiting van 30 tot 40 procent in de komende 10 jaar, maar begrijpt goed dat online kruidenieren een blijver is en winstgevend gemaakt kan worden. Van Tellingen daarentegen adviseert alle supers te stoppen met hun onlineverkoop, omdat deze nooit winstgevend zal zijn. Nu is dat voor de kleine spelers wellicht geen gek advies, dat gaat immers nooit meer wat worden. Maar voor de spelers die nu de markt verdelen, lijkt me dat een ander verhaal.

Over de onlinemarktdynamiek kwam deze maand zeer interessante informatie naar boven. GfK heeft naar aanleiding van vragen van Distrifood de marktontwikkeling gevolgd in gebieden waarin Picnic actief is geworden. Hierin werd pijnlijk duidelijk wat voor een geweldige klap Picnic uitdeelt aan marktleider AH.nl. In de 29 gebieden waarin Picnic in het voorjaar van 2018 actief was, is het marktaandeel in een jaar tijd opgelopen naar 52,7 procent! AH.nl heeft nog slechts een marktaandeel van 30,7 procent, de rest van de spelers verdeelt de overgebleven kruimels.

Verbaasd rekende ik de gegevens verder door. Voor de start van Picnic in deze gebieden had AH.nl ongeveer twee derde van de markt in handen. De introductie van Picnic heeft dit aandeel in ruim een jaar tijd meer dan gehalveerd. Best heftig, daar zullen ze in Zaandam niet blij mee zijn. Natuurlijk wordt de pijn enigszins verzacht door de snelle groei van de markt, die ook nog eens extra groeit door nieuwe onlineklanten die Picnic trekt. Maar zelfs als we een marktgroei van 15 procent nemen en een extra groei van een kwart door de introductie van Picnic toevoegen, zou dit nog betekenen dat de AH.nl omzet in de getroffen gebieden in ruim een jaar met een derde afneemt.

Dat betekent nogal wat. Als deze trend doorzet, zal Picnic in zeg een kleine twee jaar de absolute onlinemarktleider zijn. Door het slimme businessmodel, waarin de goederen pas worden ingekocht op basis van het aantal klantbestellingen en waarbij de ‘dropdichtheid’ hoog wordt gehouden, verwacht ik dat Picnic dan (bijna) winstgevend zal zijn. Ook voor AH.nl heeft dit enorme gevolgen. Over 2019 zal de groei verder afnemen en mogelijk is er zelfs sprake van een krimp. Dat zal voor beleggers maar deels gemaskeerd kunnen worden door de onlinegroei van de sterke groeiers Bol.com en Peadod bij AH.nl op te tellen. Het aandeel Ahold Delhaize, waarin winstgevend onlinemarktleiderschap is verdisconteerd, zou wel eens een stevige prijscorrectie kunnen laten zien.

Het GfK-onderzoek laat verder zien dat Jumbo maar een kleine rol speelt in de slag om de onlineklant. Met een infrastructuur van ruim 450 slecht gebruikte ophaalpunten en een aarzelende start in thuisbezorging moet Jumbo de balans gaan opmaken hoe agressief ze online willen versterken. De leuke reclames met Max ten spijt, deze slag lijkt verloren te worden. En op kleine schaal wordt online nooit winstgevend. Thuis bestelt mijn partner al jaren met enige regelmaat op AH.nl, gewend aan het ruime assortiment. Inmiddels heeft ze zich ook ingeschreven bij Picnic. Verbaasd bleek ze ruim 19.000 op de wachtlijst te staan. Wekelijks houdt ze haar vorderingen op de lijst bij. Zelf bezoek ik nog steeds een van de supermarkten bij mij om de hoek, maar ik ben erg benieuwd hoe de concurrentie tussen beide aanbieders thuis gaat uitpakken. En voor de rest van Nederland. 

 

 

Reageer op dit artikel