blog

Thinking outside the maaltijdbox

Opinie 1

Thinking outside the maaltijdbox
Foto: Amazon

Een van de meest bijzondere bedrijven op deze wereld is Amazon.com Inc. Niet alleen is Amazon met een marktwaarde van bijna 1 biljoen dollar eind vorig jaar (zo’n €885 miljard) een van de grootste bedrijven ter wereld, maar ook de werkwijze is zeer bijzonder. De Hollandse ‘kat uit de boom kijken’-mentaliteit is bij deze Amerikaanse disruptor ver te zoeken.


Victor van Ahee
Victor van Ahee is advocaat bij Loyens & Loeff in Rotterdam.

Oorspronkelijk is Amazon een tech-bedrijf, Jeff Bezos richtte het in de jaren negentig op als een onlineboekwinkel en breidde die onlinewinkel uit naar andere goederen. Inmiddels produceert het bedrijf ook consumentenelektronica, televisieprogramma’s en is het de grootste aanbieder van cloud-oplossingen. Deze portfolio komt allemaal ook nog eens
samen bij diensten, zoals Amazon Prime, een abonnement waarmee je op bijna het hele Amazon-arsenaal voordeel geniet, en Amazon Alexa, een virtuele assistent die je thuis neerzet en kunt vragen naar het weer, die boodschappen kan bestellen (bij Amazon), een to- do-lijst kan opstellen, muziek opzetten en zelfs de magnetron kan bedienen. 

Ruim anderhalf jaar geleden kocht Amazon de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods voor zo’n €12,4 miljard. Niet alleen is Amazon daarmee in een klap een van de grootste supermarktketens geworden, het heeft daarmee ook een grote bron aan data in handen gekregen. Met deze data kan Amazon zijn andere diensten verder professionaliseren en uitrollen. 

‘Niet alleen is Amazon in een klap een van de grootste supermarktketens geworden, het heeft ook een grote bron aan data in handen gekregen’

Amazon heeft het echter niet gelaten bij de aankoop van Whole Foods en de exploitatie daarvan. Naast de ‘ouderwetse’ supermarkten van Whole Foods is Amazon ook een bezorger van verse boodschappen, via Amazon Fresh. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft Amazon vorig jaar ook een nieuw concept de supermarktwereld ingezet, Amazon Go. 

Amazon Go is een nieuw concept dat de biologische sferen van de Whole Foods combineert met de tech-kennis van Amazon. Amazon Go is een supermarkt met een uitgebreid aanbod, maar zonder kassa’s of zelf-scanapparaten. Klanten kunnen simpelweg – in de gaten gehouden door honderden camera’s (om te zien welk product ze in hun tas stoppen) en de daarachter werkende dataverwerking en artificial intelligence – boodschappen pakken en zonder af te rekenen de winkel verlaten. Nog voordat ze de hoek om zijn, zijn de boodschappen op hun creditcard gecrediteerd en zit er een bon van de aankopen in hun mailbox. En de volgende keer als ze in de winkel lopen, krijgen ze in de Amazon Go-app gepersonaliseerde aanbiedingen of bijgerechten voorgesteld bij het biefstukje dat ze net hebben gepakt. 

Het klinkt als een mooi idee dat het waard is om rustig uit te proberen. Dit ‘behouden’ experimentele gedrag zit echter niet in het DNA van Amazon. Amazon slaat de rustige marktintroductie over en heeft aangekondigd 3000 van deze Amazon Go’s te openen in de komende jaren. Ter vergelijking:er zijn in Nederland ongeveer 6000 supermarkten. 

Hoewel het onverantwoord of brutaal is te noemen om met zo’n bravoure een nieuwe weg in een conventionele markt in te slaan, lijkt Amazon toch wel een track-record te hebben die een dergelijke stap moet kunnen zetten.

Reageer op dit artikel