Sca bedankt retailers voor steun aan oxfam novib

In 2009 is door SCA Nederland een project gestart om het maatschappelijk verantwoord ondernemen een verdere verdieping te geven. Na drie jaar maakt SCA de balans op en bedankt het retailers en consumenten voor hun steun. Want mede door die steun hebben SCA en Oxfam Novib waardevolle projecten uitgevoerd en belangrijke hulp kunnen bieden in Niger en Zuid-Soedan.

SCA is van oorsprong een ‘groen’ bedrijf. Als leverancier van hygiënische papierwaren heeft SCA de natuur als grondstofleverancier, en duurzaamheid en zorgvuldig omgaan met het milieu zijn vastgelegd in de uitgangspunten van de onderneming. Maar maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat niet alleen over duurzaamheid.Marian Bron, marketingmanager Libresse: “We willen ook in het sociale aspect ons steentje bijdragen. Binnen SCA Benelux zijn we van start gegaan in een samenwerking met Oxfam Novib. We hebben onze kennis van hygiëne gebundeld met hun kennis op het gebied van ontwikkelingssamenwerking.”Nicole de Wit, customer marketingmanager: “Voor Oxfam was het een mogelijkheid om een grotere groep mensen te bereiken door acties op de winkelvloer, dus méér dan alleen een financiële steun.”

SCA is een project gestart voor drie jaar, lopend in 2010, 2011 en 2012. Drie consumentenmerken, TENA, Libresse en Edet, zijn gekoppeld aan uitgangspunten van de millennium-doelstellingen: gelijkwaardigheid voor vrouwen, kansen voor meisjes, hygiëneverbetering voor kinderen.In Niger loopt een Oxfam-project dat goed past bij het merk TENA. Veel meisjes in Niger worden al heel jong zwanger, kampen met veel complicaties tijdens de bevalling en houden daar fistels aan over, waardoor ze eigenlijk hun verdere leven incontinent zijn. Bovendien worden ze meestal verstoten door hun omgeving. Met TENA heeft SCA zich ingezet om onder andere medische operaties en reïntegratietrajecten mogelijk te maken voor meisjes die dit is overkomen.Nicole de Wit: “In Mundri, in Zuid-Soedan, zijn latrines gebouwd, waar 20.000 kinderen gebruik van maken. Daarnaast zijn er trainingen in hygiëne verzorgd voor leraren en leerlingen en achttien systemen voor hergebruik van regenwater gebouwd. Projecten die goed passen bij het merk Edet.”Vanuit Libresse is er in Zuid-Soedan gewerkt met projecten voor meisjes. Marian Bron: “Er is te weinig geld om meisjes naar school te laten gaan. Als er al geld is, doen ouders eerst hun jongens naar school. Libresse doneert daarom beurzen voor meisjes. Maar eenmaal op school hebben meisjes geen geld voor maandverband. Wanneer ze menstrueren zijn er alleen noodoplossingen als kranten, bladeren of dubbel ondergoed. Dan gaan ze liever een week niet naar school, met achterstand en vervolgens uitval tot gevolg.” Daarom zorgt SCA dat er voor deze meisjes ook maandverband beschikbaar is, met een comfortkit (met zeep, een handdoek en andere spullen voor hygiëne). In de afgelopen drie jaar zijn meer dan 1800 schoolbeurzen uitgereikt, waarmee zevenhonderd meiden zijn geholpen.

Nicole de Wit: “Commercie en iets goeds doen sluiten elkaar niet uit. We hebben zowel voor onze merken, als voor deze projecten iets kunnen betekenen, maar ook voor het sociale gevoel bij onze medewerkers.”Marian Bron: “Drie jaar lang hebben we voor dit project de aandacht gevraagd, van consumenten, maar ook van onze retailers. Wij konden dit alleen maar groot maken met hun hulp. Zij hebben ons gelegenheid gegeven om displays te plaatsen, soms zelfs standjes in de winkel. Met deze afsluiting willen we hen hiermee ook vertellen wat alle hulp heeft opgeleverd.”Details over de behaalde resultaten staan op de pagina hiernaast.