Marketing awards personal care en household care

Procter & Gamble: het credo is doorgroeien!
Een Marketing Award voor de geleverde marketing prestaties in de categorie Personal Care en een Marketing Award in de categorie Household Care, zij zijn ook dit jaar aan Procter & Gamble toegekend. Een prima prestatie en het geeft aan dat de waardering en het vertrouwen in de samenwerking van de handelspartners onverminderd hoog is.

duracell200Op meerdere vlakken succesvol
Het eensluidende oordeel van de jury met betrekking tot Trade Marketing binnen Personal Care en Household Care raakt de vlakken meedenken met de retailer, de visie op de markt, de shopperonderzoeken, het ontwikkelen van sterke plannen, het denken in oplossingen en het in de markt zetten van toegevoegde waarde innovaties . Het wordt allemaal geroemd en hooglijk gewaardeerd. Procter & Gamble is er blij mee maar is bij monde van commercieel directeur Niek Schipper ook nuchter: ‘Wij zijn blijkbaar goed bezig, maar het kan nog veel beter en daar blijven we hard aan werken.’

Innovatietrein sneller dan ooit
Innovatie is een middel om te blijven groeien en de innovatietrein van P&G rijdt harder en sneller dan ooit tevoren. Groot deel van de groei in de categorieën waarin zij actief is, is afkomstig van producten die minder dan 2 jaar op de markt zijn. Succesvolle voorbeelden zijn niet alleen Duracell PUC’s en Lenor Sensual Infusions, maar ook Oral B tandpasta, Gillette Pro Glide, Ariel Excel Liquid Tabs, Dreft Platinum en Pampers Simply Dry. Het succes schuilt voor een belangrijk deel in het feit dat P&G sterk investeert in het verkrijgen van inzichten in wat de consument/de shopper drijft. Uit het juryoordeel blijkt ook dat deze shopperonderzoeken als uniek worden bevonden en van hoge toegevoegde waarde zijn, met name in effectiviteit en efficiëntie.

Lenor200Gedifferentieerde actieplannen
Een volgende belangrijke stap is om op basis van alle verkregen inzichten samen met de retailer gedifferentieerde actieplannen op te stellen. Slimme en creatieve plannen die leiden tot groei in de retailformule. Vorig jaar zijn er in de samenwerking met retailers door procter & Gamble bepaalde focuspunten aangebracht, zoals extra aandacht voor de executie op de winkelvloer. Het verschil tussen een goed plan en een goed resultaat is immers de executie.

Blijvende aandacht voor de basis
De aandacht voor innovatie die waarde toevoegt leidt niet tot een verslapping van de aandacht voor de base. Ook daar blijft stevig in geïnvesteerd worden. Dat betekent onder andere kritisch kijken welk assortiment bij welke retailer past en hoe die shoppers bediend kunnen worden met voor hen relevante producten. Ook dat werpt zijn vruchten af voor Procter & Gamble.

Lees meer in het juninummer van Foodmagazine