Marketing award bieren, wijnen & aperitieven naar abinbev

Hertog Jan, uit Liefde voor Bier
In de categorie Bieren, wijnen & aperitieven is Hertog Jan van ABInbev bekroond met een Marketing Award. Groeien in een lastige prijsgedreven markt is knap. Voor dit jaar is de ambitie uitgesproken om samen met retailers er voor te gaan zorgen dat er waarde toegevoegd gaat worden in de biercategorie. Een premiummerk als Hertog Jan leent zich daar uitstekend voor.

Consistente boodschap
Trots zijn zij er zeker op bij ABInbev, een Marketing Award voor Hertog Jan. Gerealiseerd dankzij de groei die het merk doormaakt. Daar waar andere biermerken het ronduit lastig hebben, kan Hertog Jan zich beroepen op het feit dat het de sterkste groeier is in de Merken Top 100. ABInbev draagt al vele jaren met Hertog Jan een consistente boodschap uit, een boodschap die aanslaat bij vaste gebruikers van het merk maar steeds meer ook bij nieuwe bierliefhebbers. Daar ligt een groot deel van het succes van Hertog Jan. Een boodschap die zich laat zich omschrijven in drie kernbegrippen: de toegankelijke brouwerij, het gezicht achter het bier Gerard van den Broek en meer dan een pilsener alleen zijn. Zo staat Hertog Jan ook voor de speciaalbieren Grand Prestige, Weizener, Karakter, Bockbier, Lentebock en Oerblond en daarmee mag het zich met een recht een premiummerk noemen.

Hertog JanMeer schapbeleving
Hertog Jan is een merk dat vanuit de horeca is gebouwd, waarbij de strategie is gevolgd om Hertog Jan als tweede merk naast Jupiler of Dommelsch te presenteren. De sterke en mooie merkbeleving in de horeca zorgt ervoor dat Hertog Jan ook in het schap in de supermarkt de aandacht van de bierliefhebber trekt. Een schap dat meer beleving en passie voor bier zou mogen uitstralen als het aan ABInbev ligt. De brouwer ziet het dan ook als zijn taak om retailers te overtuigen dit onaantrekkelijke schap in de supermarkt om te bouwen tot een schap met meer beleving en passie voor bier.

Waarde herstellen
ABInbev heeft met Hertog Jan nog een andere missie en dat is weer waarde terug brengen in de categorie. Groeien met Hertog Jan in een in volume teruglopende markt, is weliswaar mooi, maar nog veel mooier is het om als fabrikant samen met de retailer de waarde in de categorie te herstellen. De hoge promotiedruk doet de waarde onnodig wegvloeien en die situatie is niet goed voor de retailer en de categorie en het is niet goed voor de merken. ABINbev wil daarom samen met retailers actief aan herstel werken.

Lees meer in het juninummer van Foodmagazine