Campina: op weg van grootste naar groots

Een decennium lang de onbetwiste nummer 1 als sterkste merk van Nederland.  Een prestatie die nooit gaat vervelen. Het tekent immers de grote waardering die retailers en consumenten uitspreken voor het merk Campina. Het geeft aan dat de merkstrategie blijft aansluiten bij wat de steeds veranderende markt vraagt.

cows-in-the-meadow500En bij een consument die zich juist in het jaar 2011 van zijn meest onvoorspelbare kant heeft laten zien, zo heeft  managing director FrieslandCampina Dagvers, Eric Schut ervaren. Zo was er in de eerste helft van 2011 nog een continuering van het gedrag dat in 2010 al werd gesignaleerd:  Voor de consument bleven prijs en promoties van belang.  Na de zomervakantie kwam daar een kentering in. Alsof consumenten zich ineens gingen realiseren dat het echt menens was met de economische crisis. Dat vertaalde zich in een grote bewustwording.  Men is vanaf dat moment veel kritischer gaan kijken naar wat er gekocht werd.  Wel geld blijven uitgeven maar dan verantwoord.

KoeienmetjongensrmLos van het verder verduurzamen van de totale keten waarin ook het private label wordt meegenomen, zet het concern de komende jaren in op verdere groei van de totale zuivelconsumptie en het brengen van innovatieve producten en productconcepten onder het Campina merk die waarde toevoegen voor de consument en aan de totale zuivelcategorie.  Schut:  “Ik zal er dan ook bijzonder trots op zijn als over een jaar of drie Campina door handel en consument als een groots merk wordt gezien, een merk dat zijn verantwoordelijkheid durft te nemen en erin geslaagd is op de drie genoemde terreinen grote stappen te hebben gezet.  Het grootste merk zijn is niet zo spannend,  een groots merk zijn is dat zeker wel.”

 Lees meer in het maartnummer van Foodmagazine