Meer rendement uit de agf-afdeling

Meer rendement uit de agf-afdeling

VOLLENHOVE - Johannes Janssen van online handelsplatform Joors.nu legt uit hoe meer rendement kan worden gehaald uit de groente- en fruitafdeling door samenwerking in plaats van tegenwerking en het stimuleren van local for local.

(dit artikel is geschreven op gezag van Joors.nu)

In de handel in groente en fruit is er in honderd jaar veel veranderd. Hoewel, het spel van vraag en aanbod tussen de klant en de aanbieder is onveranderd en ook de behoefte aan scherpe inkoopcondities, keuze, kwaliteit en service zijn nog even belangrijk. Honderd jaar geleden boden de groente- en fruittelers hun waar aan de veiling en dat systeem is er nog steeds. Maar anno 2016 moet alles leverbaar zijn en ook sneller, gemakkelijker en vooral efficiënter. De supermarkt wil niet iedere dag een boer met vijf kistjes tomaten aan de deur. Hij wil één aanbieder met een goede prijs en een financiële afhandeling zonder gezeur. En dat in een branche waar door de hevige concurrentie de inkoopprijzen onder druk staan.

De jonge generatie telers van groente, fruit en aardappelen is ‘klaar’ met de veiling. De agf-handel is conservatief en het veilingsysteem niet meer van deze tijd. Veel van hen hebben moeite om afzet te vinden. Ze zoeken de mogelijkheden om onder hun eigen naam zelf een deel te vermarkten. Daarbij willen ze een zo hoog mogelijke opbrengst, waar de retail naar een zo scherp mogelijke inkoopprijs zoekt. Dit platform, dit spel biedt nieuwe kansen, zowel voor de supermarkten als voor de telers. Een nieuw initiatief dat hierop inspeelt is Joors.nu, in 2015 opgericht door Johannes Janssen en Willem Dijk uit Vollenhove. Joors.nu is de nieuwe online vraagbaak die telers, importeurs en inkopers in staat stelt samen meer te bereiken.

Johannes Janssen Joors.nu2Compleet inzicht
Op het online handelsplatform kunnen retailers en detaillisten hun aardappelen, groenten en fruit rechtstreeks van telers en importeurs kopen. Uniek is dat de klant volledig inzicht heeft in de aanbieders en de aangeboden producten. Foto’s en achtergrondinformatie geven een compleet inzicht in de producten, het bedrijf en de werkwijze. De ondernemer krijgt direct de laatste aanbiedingen van de telers te zien. Hierdoor kunnen retailers precies die groente- en fruitproducten selecteren die bij hun winkel of formule passen. Het handelsplatform is snel, gemakkelijk en duurzaam en zorgt ervoor dat de retailer meer rendement uit de groente- en fruitafdeling kan halen.

Groei- en verkoopkansen
De Nederlandse agf-branche is heel behoudend, terwijl de groei- en verkoopkansen juist liggen in het ondernémen. Op de groente-afdeling in de supermarkt liggen dan ook volop mogelijkheden voor local food concepten. Er kan meer worden ingespeeld op de vraag naar streekproducten. Hollandse aardbeien, komkommer, sla, boerenkool, pruimen, appels, kersen, prei, uien en spruiten van de boer uit de eigen regio. Herkenbare, eerlijke producten rechtstreeks van de teler, die de chef in staat stelt een breder assortiment te bieden, zich met zijn groenteafdeling te onderscheiden en meer marge te genereren.

Te weinig vernieuwing
Op de groente- en fruitafdeling van veel supermarkten wordt de consument niet verrast. Vroeger keek je uit naar de komst van de eerste aardbeien, druiven en peren. Nu zijn alle producten jaarrond aanwezig. Daarnaast is er te weinig vernieuwing. De consument wil met groente en fruit verrast worden. Fruit is geen diervoeding, het leeft, het beweegt, het zijn producten met herkomst, met een verhaal. Hoe meer een chef van zijn producten weet, hoe enthousiaster hij is, dan zal dat extra verkopen opleveren. De beleving maakt een product lekkerder, zeker als de specialiteit uit de regio afkomstig is. De groente- en fruitteler van nu is niet alleen een leverancier, het is een serieuze partner. Door in de branche samen te werken, door samen de kansen te benutten, is er meer uit de markt te halen.

Johannes Janssen is één van de oprichters van het online handelsplatform Joors.nu.