artikel

Klant raakt nauwer betrokken bij betalen

Home

NIEUWEGEIN/AMERSFOORT – De klant zal in de toekomst
steeds meer verschillende mogelijkheden krijgen om zijn boodschappen zelf af te
rekenen. Het staat nog niet vast of dat gebeurt via zelfscanning, het systeem
waarmee AH proeven doet, of via een zelfscan-check out.

Klant raakt nauwer betrokken bij betalen

Er bestaan twee oplossingen om de klant nauwer te betrekken bij het

afrekenproces. Albert Heijn werkt met handscanners die klanten bij binnenkomst

kunnen pakken en waarmee producten al tijdens het winkelen worden gescand. AH

werkt voor dit systeem samen met Motorola.

Het andere systeem werkt met zelfscan-check outs en is onder meer in

gebruik bij Hoogvliet en C1000. Beide ketens werken hierbij samen met

leverancier Scangineers.

Check out

Directeur Mark Schoonheim van Scangineers geeft in een vergelijking met

zelfscan-units onomwonden zijn voorkeur aan een zelfscan-check out. ‘Het

boodschappen- en het betaalproces moet je uit elkaar trekken. Een klant die in

de supermarkt loopt, moet je zo lang mogelijk vasthouden en niet meteen

confronteren met het afrekenen, zoals wel gebeurt met zelfscan-units.’

Voorkeur

Frank de Jong is manager Retail bij Motorola. Hij geeft duidelijk de

voorkeur aan zelfscanning. ‘Bij een zelfscankassa laadt de klant eerst zijn

boodschappen in een winkelwagentje en haalt ze er vervolgens weer uit om die te

scannen. Vervolgens moet hij die weer in een tas of krat laden. Bij zelfscanning

is het niet nodig om de boodschappen opnieuw uit het wagentje te halen om ze

alsnog te scannen.’

Reageer op dit artikel