nieuws

Marqt schrapt snoep met kinderreclame

Formules 739

AMSTERDAM – Marqt stopt met de verkoop van ongezonde producten waarbij kinderreclame wordt gebruikt.

Marqt schrapt snoep met kinderreclame
Foto: Marqt

De duurzame supermarktketen is naar eigen zeggen de eerste retailer die snoep, koekjes, dranken en ontbijtgranen die door middel van (strip)figuurtjes gericht zijn op kinderen niet meer gaat verkopen. De komende weken gebruikt Marqt nog wel om de huidige voorraad te verkopen. De supermarktketen denkt daar een week of vier tot vijf voor nodig te hebben.

Ambities kindermarketing

Marqt zegt met de maatregel volledig gehoor te geven aan de ambities van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Die wil dat winkelbedrijven definitief afstand nemen van producten die kinderreclame bevatten en buiten de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum vallen.

Producten passen niet binnen kaders

‘Bij Marqt helpen we de consument om te kiezen voor producten die zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke oorsprong staan. We bieden producten zonder onnodige bewerkingen of toevoegingen en die passen bij een gezond en gebalanceerd voedingspatroon. Deze missie vertalen we naar een uitgebreid kwaliteitsbeleid met een ondergrens waar onze partners aan moeten voldoen om bij Marqt op de schappen te liggen. We willen kinderen niet verleiden tot producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. Die producten passen niet binnen onze kaders’, zegt Joost Leeflang, directievoorzitter bij Marqt, over de gekozen strategie.

Zie ook: Marqt na tien jaar nog steeds geen winst

Reageer op dit artikel