nieuws

Paascampagne Lidl van start

Formules 3014

HUIZEN – Lidl is als eerste supermarktketen van start gegaan met een paascampagne. De keten bezorgt een magazine van 88 pagina’s onder de naam Delicieux, het voorjaar was nog nooit zo groen.

Paascampagne Lidl van start

In het magazine van Lidl veel aandacht voor brunch, high tea, luxe vleeswaren en biologisch assortiment. Opvallend is dat de keten ook komt met een opblaasbare jacuzzi, juist het product waar concurrent Aldi vorig jaar tot eigen verrassing enorm mee scoorde. Alle producten in het magazine liggen vanaf komende donderdag 8 maart in de winkel.

Magazine gekoppeld aan groen imago Lidl

Het magazine wordt gepositioneerd met ‘meer dan 300 producten van de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’. De keten koppelt het groen van het voorjaar ook aan het eigen duurzame imago. ‘Groen = goed en lekker, maar staat ook voor duurzaamheid en bewuste keuzes.’

Lidl wil  profiteren van voorspelde 3 procent omzetpiek

Pasen levert jaarlijks een stevige omzetbijdrage. In 2017 steeg de supermarktomzet 4,4 procent in de maand april, becijferde GfK. Per kassabon werd er in april 9 procent meer afgerekend. Voor dit jaar rekent het onderzoeksbureau op een omzetplus van 3 procent. Traditioneel start Lidl zijn campagnes vroeg. Zo wordt Kerst ook vroeg ingeluid als decemberfeest.

Marktaandeel discounters Aldi en Lidl onder druk

De discounter lijkt de omzet hard nodig te hebben. Discounters gezamenlijk leverden vorig jaar omzet in. Bronnen in de markt zeiden al eerder tegen Distrifood dat de tegenbeweging door Aldi en Lidl niet helpt bij de groei in food. Volgens IRI – en ook Nielsen – hebben de discountformules  in Nederland afgelopen jaar 0,1 procentpunt marktaandeel ingeleverd. Daarmee komt er een einde aan de groei van het gezamenlijke marktaandeel van de discount. Dat stond in 2011 op 14,2 procent en groeide naar 15,8 in 2016. In 2017 is het dus 15,7 procent.

Lees ook: Vijf vragen over ombouw Aldi

Reageer op dit artikel