nieuws

Jumbo ziet online marktaandeel fors groeien

Formules 3914

Jumbo ziet online marktaandeel fors groeien

VEGHEL – Het online marktaandeel van Jumbo is in een jaar tijd gegroeid van 14 naar 22 procent.

Zodoende loopt de formule in op Albert Heijn. De marktleider heeft een geschat marktaandeel van 58 procent. Dat blijkt uit onderzoek van kennisplatform Supermarkt & Ruimte. De overige aanbieders (waaronder Picnic) hebben een gezamenlijk marktaandeel van 20 procent. Volgens het kennisplatform zit ook de online verkoop van versproducten (met name vlees en brood en banket), drogisterij-artikelen, was-en reinigingsmiddelen en toilet- en keukenpapier in de lift. Frisdrank, water en sappen en kruidenierswaren worden online nog steeds het meest verkocht. De gemiddelde besteding per online bestelling bedroeg €92 en lag daarmee op een vergelijkbaar niveau als een jaar eerder.

Groei online aandeel steeds trager

De totale supermarktomzet in 2017 kwam uit op € 35,6 miljard. Ongeveer 1,6 procent van de supermarktomzet was volgens het kennisplatform te danken aan online. Hiermee is dit aandeel ten opzichte van een jaar geleden met 0,3 procent gestegen (was 1,3 procent in 2016). Ten opzichte van 2015 is het aandeel met 0,8 procent gestegen (was 0,8 procent in 2015). Het online aandeel van de supermarktomzet groeit volgens de berekeningen van Supermarkt & Ruimte dus steeds trager (jaarlijkse groei was 0,5 procent en is nu 0,3 procent).

Gezinnen in het westen van het land

De belangrijkste doelgroep is nog altijd gezinnen met kinderen, merendeels woonachtig in het westen van het land. De online omzet van supermarktbestedingen door gezinnen bedraagt op dit moment circa €567 miljoen. Het aandeel consumenten dat in de nabije toekomst verwacht online supermarktbestedingen te doen blijft volgens het kennisplatform stabiel met 21 procent.

Groei fysieke winkels twee keer zo groot

De totale groei van de omzet van fysieke supermarkten op jaarbasis bedraagt ruim €1,1 miljard. De groei van de omzet van fysieke supermarkten is daarmee twee keer zo groot als de totale online markt. ‘De concurrentie van online voor de omzetontwikkeling van fysieke supermarkten blijft daarmee nog altijd uitermate beperkt’, aldus Supermarkt & Ruimte.

Reageer op dit artikel