nieuws

AH test slechtziend winkelen

Formules 2297

AH test slechtziend winkelen

EINDHOVEN – Albert Heijn neemt deel aan een test waarbij wordt gekeken naar methoden om het boodschappen voor slechtziende consumenten toegankelijker te maken.

Bij de AH XL in Eindhoven wordt op 24 januari een zogeheten shopping experience georganiseerd, waarbij deelnemers kunnen ervaren hoe het is om slechtziend boodschappen te doen.

Kandidaten dragen speciale bril

De kandidaten dragen tijdens de test een speciale bril, waardoor zij net zo weinig zien als hun blinde of slechtziende buddy. Met een boodschappenlijstje en €5 in de hand gaan de duo’s vervolgens de supermarkt in om boodschappen te halen.

Test onderdeel hackathon

De test in de XL maakt deel uit van een zogenoemde hackathon, een initiatief van Koninklijke Visio, expertisecentrum voor blinde en slechtziende mensen. AH is een van de partners van de hackathon.

Boodschappen doen wordt leuker

Doel van het geheel is de verzamelde inzichten vertalen in producten, diensten en technologie waarmee boodschappen doen voor iedereen leuker, slimmer en toegankelijker wordt. ‘Het is belangrijk dat er nieuwe stappen worden gezet in het toegankelijker maken van openbare gebouwen voor slechtzienden. Als het gaat om innovatie is Albert Heijn koploper in de supermarktbranche. Zij zijn er zich van bewust dat een supermarkt toegankelijk moet zijn voor iedereen’, zegt Michiel Bormans van Koninklijke Visio.

Reageer op dit artikel