nieuws

Albert Heijn: meer dan miljoen meters

Formules 3427

WOERDEN – Albert Heijn beschikt in Nederland inmiddels over meer dan een miljoen vierkante meter winkeloppervlak.

Albert Heijn: meer dan miljoen meters

Volgens berekeningen van onderzoeksbureau Locatus gaat het om precies te zijn om 1.068.734 wvo. De marktleider is zodoende in Nederland ook de retailer met de meeste meters, zo blijkt uit de formule top 100 van Locatus. Een jaar geleden stond Albert Heijn ook op nummer één. Het totale oppervlak van de AH XL’s is hierbij niet meegerekend, die bedraagt 129.562 wvo. Nummer twee is, net als in januari 2017, Jumbo met nu in totaal 746.030 wvo.

Andere supermarktketens

Daarna volgen onder meer Lidl (positie 6, 405.518 wvo), Aldi (9, 372.412), Plus (12, 281.859), Coop (17, 178.028), Dirk (24, 141.494), Emté (25, 135.865), Dekamarkt (34, 101.774), Deen (39, 90.601), Hoogvliet (40, 89.750), Spar (41, 88.750 38), Vomar (46, 81.199), Jan Linders (54, 67.294), Poiesz (60, 56.523), Boni (78, 42.372) en Nettorama (98, 32.412).

Verkooppunten in januari 2018

Locatus heeft ook het aantal verkooppunten per januari 2018 vastgesteld. Albert Heijn staat in deze top 100 tweede (847 vestigingen) achter Kruidvat (930). Jumbo volgt in deze lijst op plek vier met 581 verkooppunten. Ook in dit rijtje zijn veel supermarktketens te vinden, zoals Aldi (plek 9 met 494 filialen), Lidl (14, met 413 winkels), Plus (27, 260 supermarkten), Spar (32, 242 vestigingen), Coop (42, 206 winkels), Emté (87, 130 vestigingen) en Dirk (97, 120 filialen).

Coop maakt sprong

Wat betreft de supermarkten zijn de verschuivingen in de ranglijsten in vergelijking met een jaar geleden (januari 2017) gering. Lidl Nederland is in de top 100 verkooppunten gestegen van plek 15 naar 14, terwijl Coop steeg van 49 naar 42. In de top 100 winkelvloeroppervlak zijn veel supermarkten iets gestegen in het klassement: Lidl (van positie 7 naar 6), Plus (13 naar 12), Coop (20 naar 17), Dirk (25 naar 24), AH XL (30 naar 27), Dekamarkt (36 naar 34), Deen (43 naar 39), Hoogvliet (41 naar 40) en Boni (81 naar 78). Er zijn ook supermarktketens die dalen op de ranglijst winkelvloeroppervlak: Emté (van 23 naar 25), Spar (38 naar 41), Vomar (44 naar 46), Poiesz (59 naar 60) en Nettorama (97 naar 98).

Ranglijst in België, Albert Heijn daalt

Locatus maakte ook een top 100 van het aantal vestigingen en de wvo in België. In de wvo-lijst is Albert Heijn terug te vinden op plaats 49 met een totaaloppervlak van 51.040 wvo. Een jaar geleden stonden de Nederlanders nog op positie 43. In België is Aldi de supermarktketen met de meeste verkooppunten (437), Lidl heeft er 300, Colruyt 233 en Delhaize 144. Carrefour Market is de supermarktketen met de meeste vierkante meters (542.903 wvo), gevolgd door Colruyt (407.756) en Aldi (384.495). De complete lijsten zijn aan te vragen via Locatus.

Zie ook: Flinke groei supermarktmeters in grote steden

Reageer op dit artikel