nieuws

Coop wekt woede van horecabaas

Formules

Coop wekt woede van horecabaas

NIJMEGEN – De grootste horecaondernemer in Nijmegen wil een definitief einde aan de verkoop van goedkope blikken bier en mixdrankjes bij supermarkten tijdens de Vierdaagsefeesten. Vooral de vestiging van Coop tegenover zijn horecazaken wekte de woede van Khalid Oubaha.

In dagblad De Gelderlander noemt hij het optreden van de winkel ‘een schande’. ‘Tot Tot twee uur ’s nachts worden daar gekoelde dranken verkocht, bier maar ook blikjes mixdrank. Een supermarkt, tot twee uur, absurd toch. Mensen stonden in rijen voor de deur. Ik zag dat drie beveiligers de boel in goede banen moesten leiden. Waarom kan dat allemaal in Nijmegen wel, terwijl de gemeente Arnhem dat per apv verbiedt’, vraagt Oubaha zich af.

Scheepladingen
Het gaat om de winkel die in het verleden de gemaksformule Via van Vendex Food Group huisvestte, daarna zat er jarenlang een Super de Boer. Bij de overname van SdB door Jumbo kwam het vestigingspunt midden in één van de drukste winkelstraten van Nijmegen in handen van Coop. De Vierdaagsefeesten zijn één van de best bezochte zomeractiviteiten in Nederland. Het entertainment wordt voor een groot deel gefinancierd door de lokale horeca. Die klaagt op zijn beurt jaarlijks steen en been over de valse concurrentie door vooral supermarkten, die niet meebetalen aan het vermaak, maar wel scheepladingen gekoelde dranken verkopen.

Groot verschil
Directeur Teddy Vrijmoet van de Stichting Vierdaagsefeesten erkent het probleem. ‘Ik misgun niemand een goede omzet, ook de supermarkten niet. Maar het is wel een erg groot verschil in prijs.’ Een pilsje op een terras kost €2,50, terwijl de supermarkt vijf meter verderop een blik bier verkoopt voor €1. ‘Daar moeten we over praten’, zegt Vrijmoet.

Reageer op dit artikel